;
Arama

CATL batarya değiştirme teknolojisini Avrupa’ya taşıyor

Dünyanın en büyük elektrikli araç bataryası üreticisi CATL, Avrupa’da sürdürülebilir tedarik zincirleri kurmak için batarya değiştirme ve geri dönüşüm teknolojisini yaygınlaştırmayı hedefliyor.

26 Haziran 2025, 13:24

Elektrikli araç pazarının en büyük batarya üreticisi olan Çinli CATL, batarya değiştirme ve geri dönüşüm teknolojisini Avrupa’ya taşımaya hazırlanıyor. Şirket, küresel tedarik zinciri baskılarını hafifletmek ve sürdürülebilirliği artırmak amacıyla bu adımı attığını açıkladı.

Financial Times’a konuşan CATL’in yönetim kurulu sekreteri Jiang Li, elektrikli araç sürücülerinin boş bataryaları dolularla değiştirdiği sistemin Avrupa’da “muazzam bir potansiyele” sahip olduğunu vurguladı. Çinli elektrikli araç üreticisi Nio tarafından öncülük edilen bu teknoloji, hem araç fiyatını düşürüyor hem de bataryaların daha uzun süre kullanılmasına olanak tanıyor.

Ancak bu sistemin yaygınlaşması, istasyon kurulum maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle Çin dışındaki pazarlarda yavaş ilerledi. Yine de son dönemde artan jeopolitik riskler ve tedarik zinciri endişeleri, bu teknolojinin Avrupa’da da benimsenmesini hızlandırdı. Nio şu anda Almanya, Hollanda, Norveç, İsveç ve Danimarka’da 60 batarya değiştirme istasyonuna sahip. Stellantis ise İspanya’da Fiat 500 elektrikli araç filosuna yönelik bu sistemi Free2move araç paylaşım hizmeti üzerinden başlattı.

CATL ise hedef çıtasını daha yukarı koyuyor. Şirket, 2025 sonuna kadar Çin’de 1.000, üç yıl içinde ise 10.000 istasyon kurmayı planlıyor. Jiang Li, “Bu iş modelini Avrupa ve diğer bölgelere kopyalayabiliriz” diyerek, halihazırda bazı Avrupalı otomobil üreticileriyle görüşmeler gerçekleştirdiklerini belirtti.

Paylaşımcı model vurgusu

Li'nin açıklamaları, AB’nin Çinli otomotiv şirketlerine yönelik teknoloji lisanslama veya ortak girişim kurma baskısını artırdığı bir dönemde geldi. CATL, sürdürülebilir tedarik zincirlerinin yalnızca iş birliğiyle mümkün olabileceğini vurgularken, şirketin daha önce Tesla ve Ford’a teknoloji lisansladığı ve Stellantis ile İspanya’da 4,1 milyar avroluk lityum batarya fabrikası kurduğu biliniyor.

Li, “Jeopolitik bazı zorluklar yaşıyoruz ama Ar-Ge gibi alanlarda iş birliğine açığız. Tek bir şirketten para kazanmak değil, paylaşımcı bir model kurmak istiyoruz” dedi.

CATL, Ellen MacArthur Vakfı ile döngüsel ekonomi odaklı projelerde ortaklık yürütüyor. Vakfın CEO’su Jonquil Hackenberg, “Döngüsel ekonomi talebi için kriz ve eşiğe ihtiyaç vardır, şu an tam olarak o andayız” diye konuştu.

CATL, 2015’te Çinli geri dönüşüm firması Brunp’u satın aldıktan sonra nikel, kobalt ve manganez gibi kritik minerallerde yüzde 100 geri dönüşüm oranına ulaştığını iddia ediyor. Şirketin batarya değiştirme teknolojisi, bu geri dönüşümü kolaylaştırıyor çünkü bataryalar bireysel araçlardan değil, istasyonlardan toplu hâlde toplanabiliyor.

Avrupa’da daha katı regülasyonların ve yüksek maliyetlerin bu teknolojinin kârlı biçimde uygulanmasını zorlaştırabileceğini kabul eden Li, yine de geri dönüşüm sistemini Avrupa’ya taşımak istediklerini söyledi.

CATL ayrıca Çin’de 300 batarya değiştirme istasyonu kurarak, ülkenin ana lojistik hatlarının yüzde 80’ini kapsayacak şekilde 150 bin kilometrelik bir otoyol ve ana yol ağına entegre olmayı hedefliyor. Kamyon üreticileriyle de iş birliğine giden şirket, elektrikli taşımacılıkta dönüşümü hızlandırmayı amaçlıyor.


"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Bezos ve Blue Origin, Trump-Musk krizinden yararlanmayı hedefliyor

    Bezos ve Blue Origin, Trump-Musk krizinden yararlanmayı hedefliyor

  • Omega Grup dönüşümün merkezine teknolojiyi aldı

    Hasan Kuş / Editör
    Omega Grup dönüşümün merkezine teknolojiyi aldı

  • Apple'ın CarPlay Ultra hamlesi araç üreticilerini ikiye böldü

    Apple'ın CarPlay Ultra hamlesi araç üreticilerini ikiye böldü

  • Yapay zekada derin uçurum: Veri merkezi olmayan ülkeler yarışın dışında kalıyor

    Yapay zekada derin uçurum: Veri merkezi olmayan ülkeler yarışın dışında kalıyor

  • Revolut’un CEO’su için Musk tarzı ödeme formülü devrede

    Revolut’un CEO’su için Musk tarzı ödeme formülü devrede

  • Big Tech yapay zeka düzenlemelerine 10 yıllık yasak istiyor

    Big Tech yapay zeka düzenlemelerine 10 yıllık yasak istiyor

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dolar milyarderi Türkler


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)