Burning Man nakit sıkıntısı yaşıyor
Dünyaca ünlü Burning Man Festivali, bilet satışlarının düşmesi ve artan maliyetler nedeniyle ciddi bir mali krizle karşı karşıya. Festivalin milyarder hayranları, 100'den fazla yan etkinliği ve kült bir takipçi kitlesi var. Peki, neden organizasyon ayakta kalmakta zorlanıyor?
28 Temmuz 2025, 17:34
Güncelleme: 28 Temmuz 2025, 17:36
Yıllardır Nevada çölünde düzenlenen ve ticarete kapalı yapısıyla bilinen Burning Man Festivali, milyarder katılımcıları ve dünya genelindeki 100’den fazla kardeş etkinliğiyle kült bir takipçi kitlesine sahip. Ancak organizasyonu yöneten kar amacı gütmeyen Burning Man Project, ciddi bir mali krizle karşı karşıya. Geçen yıl yaklaşık 59 milyon dolarlık maliyetle düzenlenen etkinlik, ilk kez bilet satışlarında hedefi tutturamayarak 20 milyon dolarlık bütçe açığı verdi. Burning Man CEO’su Marian Goodell, yaptığı açıklamada “her şey tehlikede" ifadesiyle durumun ciddiyetini vurguladı.
Google kurucuları, Elon Musk, Sam Altman gibi isimlerin sıkı takipçisi olduğu festivalde para kullanılmıyor. Ancak organizasyonun ayakta kalabilmesi için ciddi miktarda nakde ihtiyacı var. Burning Man felsefesi, reklam, sponsorluk ya da ürün satışı gibi gelir yollarını reddediyor. Bu da finansal sürdürülebilirlik konusunda elini kolunu bağlıyor. Organizasyon, felsefesini yaymak adına dünya genelindeki yerel Burning Man etkinliklerine marka ve rehberlik desteği veriyor ancak bu etkinliklerden herhangi bir gelir elde etmiyor. Katılımcıların bir kısmı artık Nevada’ya gitmek yerine yerel etkinlikleri tercih ediyor. Bu da ana etkinliğin gelirlerini daha da düşürüyor.
Yönetim Kurulu üyesi Farhad Mohit, zengin katılımcılardan, Burning Man süresince paralarının borsada kazanabileceği faizin bağışlanmasını öneriyor. “Bir haftada 1,3 milyar dolar kazananlar var” diyen Mohit, bu sistemle biletlerin ücretsiz hale getirilip fazla paranın katılımcılara dağıtılabileceğini söylüyor. Ancak fikir şu anda sadece teorik düzeyde destekleniyor.
2025 yılı etkinliği için bilet fiyatları 225 ila 3.000 dolar arasında değişiyor. Ancak bu kez mesaj net: Parası olanlar, geliri olmayanları sübvanse etmeli. Organizasyon, yüksek fiyatlı biletleri “daha çok insan için daha çok Burning Man” sloganıyla pazarlıyor. Goodell, etkinliğin geleceğini genç nesle açmak için çalışıyor. San Francisco’daki ofislerinde düzenlenen Gen Z tanıtım etkinliğinde, “Burning Man sizinle birlikte evrilecek” dedi. Ona göre en çok ihtiyaç duydukları şey bağlantı kurmak. Ancak finansal bağlantılar da bir o kadar acil.
Google kurucuları, Elon Musk, Sam Altman gibi isimlerin sıkı takipçisi olduğu festivalde para kullanılmıyor. Ancak organizasyonun ayakta kalabilmesi için ciddi miktarda nakde ihtiyacı var. Burning Man felsefesi, reklam, sponsorluk ya da ürün satışı gibi gelir yollarını reddediyor. Bu da finansal sürdürülebilirlik konusunda elini kolunu bağlıyor. Organizasyon, felsefesini yaymak adına dünya genelindeki yerel Burning Man etkinliklerine marka ve rehberlik desteği veriyor ancak bu etkinliklerden herhangi bir gelir elde etmiyor. Katılımcıların bir kısmı artık Nevada’ya gitmek yerine yerel etkinlikleri tercih ediyor. Bu da ana etkinliğin gelirlerini daha da düşürüyor.
Artan maliyetler, düşen katılım
Yıllar içinde araç, jeneratör ve iş gücü kiralama gibi kalemlerde maliyetler neredeyse ikiye katlandı. Personel maaşları da piyasa koşullarına göre artırıldı. Ancak 80 bin kişilik katılım sınırı nedeniyle bilet sayısını artırmak mümkün değil. Sonuç olarak standart bilet fiyatları (2024’te 575 dolar), maliyeti karşılamaz hale geldi. Eskiden yüksek fiyata (2.500 dolara kadar) satılan "erken giriş" biletleriyle bütçedeki açık kapatılıyordu. 2024’te ise bu yöntem de işe yaramadı: biletler ilk kez tamamen satılamadı ve katılım yüzde 7 oranında azaldı. Organizasyon 10 milyon dolar bağış hedeflerken, açığın 20 milyon dolara çıkmasıyla büyük bir kriz baş gösterdi. CEO Goodell, Ekim 2024’te yayımladığı kamu mektubunda bağış çağrısı yaptı ve aylık 20 dolarlık düzenli destek önerdi. Ancak katılımcılardan gelen yorumlar çoğunlukla olumsuzdu. Yıl sonunda toplanan bağış sadece 7 milyon dolar oldu.Yerel etkinliklere göç
Burning Man kültürünü yaşatan Frostburn gibi bölgesel etkinlikler, daha düşük maliyet ve daha sade organizasyonlarıyla dikkat çekiyor. Birçok katılımcı Nevada’daki büyük festivali aşırı pahalı ve şov odaklı bulduğu için bu küçük organizasyonlara yöneliyor. Bazı katılımcılar için bu etkinlikler, travma sonrası toparlanma süreçlerinde bir dayanışma alanı sunuyor.Yönetim Kurulu üyesi Farhad Mohit, zengin katılımcılardan, Burning Man süresince paralarının borsada kazanabileceği faizin bağışlanmasını öneriyor. “Bir haftada 1,3 milyar dolar kazananlar var” diyen Mohit, bu sistemle biletlerin ücretsiz hale getirilip fazla paranın katılımcılara dağıtılabileceğini söylüyor. Ancak fikir şu anda sadece teorik düzeyde destekleniyor.
2025 yılı etkinliği için bilet fiyatları 225 ila 3.000 dolar arasında değişiyor. Ancak bu kez mesaj net: Parası olanlar, geliri olmayanları sübvanse etmeli. Organizasyon, yüksek fiyatlı biletleri “daha çok insan için daha çok Burning Man” sloganıyla pazarlıyor. Goodell, etkinliğin geleceğini genç nesle açmak için çalışıyor. San Francisco’daki ofislerinde düzenlenen Gen Z tanıtım etkinliğinde, “Burning Man sizinle birlikte evrilecek” dedi. Ona göre en çok ihtiyaç duydukları şey bağlantı kurmak. Ancak finansal bağlantılar da bir o kadar acil.