Apple'ın CarPlay Ultra hamlesi araç üreticilerini ikiye böldü
Apple’ın otomobillerdeki kontrol paneline daha derin entegrasyon vadeden CarPlay Ultra yazılımı, tanıtımından üç yıl sonra ilk kez bazı araçlarda kullanılmaya başlarken otomotiv üreticilerinden sert tepkilerle karşılaştı. Mercedes-Benz, Audi, Volvo Cars, Polestar ve Renault gibi markalar, Apple’ın beklentisinin aksine yazılımı araçlarına entegre etmeyeceklerini duyurdu.
CarPlay Ultra, sürücüye müzik ve harita hizmetlerinin ötesinde, aracın hız, yakıt kullanımı ve iç sıcaklık gibi verilerine de erişim imkânı tanıyor. Ancak birçok üretici, bu düzeyde bir kontrolü teknoloji şirketlerine bırakmak istemiyor. Renault’dan bir yönetici, Google ve Qualcomm iş birliğiyle geliştirilen yazılım tabanlı araç projesine atıfta bulunarak, “Apple’a sistemlerimizi işgal etmeye kalkmamasını söyledik” açıklamasını yaptı.
100 aracın 98'inde var
Apple’ın iPhone kullanıcıları arasında oldukça popüler olan mevcut CarPlay yazılımı, ABD’de yeni araçların yüzde 98’inde sunuluyor ve günde 600 milyondan fazla kez kullanılıyor. Apple’ın yeni nesil sistemi ücretsiz olarak sunması, otomobil üreticilerini zor bir tercih ile karşı karşıya bırakıyor: Araç içi deneyimi teknoloji devine mi bırakmalı, yoksa kendi sistemlerini geliştirip gelirlerini ve verilerini korumaya mı odaklanmalılar?
Lüks otomobil üreticisi Aston Martin, CarPlay Ultra’yı sistemine entegre eden ilk marka oldu. Apple, Porsche’nin de önümüzdeki modellerinde yeni sistemi sunacağını duyurdu. 2022’de Apple’ın listelediği 14 marka arasında yer alan Jaguar Land Rover ise hâlâ sistemi değerlendirme aşamasında. Ford ve Nissan gibi üreticiler ise gelecekteki uygulamalara dair bilgi vermekten kaçınıyor.
Ancak Apple’ın otomotiv yazılımına yönelik bu hamlesi, sektördeki mevcut eğilimlerle de çelişiyor. Birçok üretici, kendi bilgi-eğlence sistemlerini geliştirerek hem araç içi hizmetlerden gelir elde etmeyi hem de müşteri verilerini korumayı hedefliyor. Mercedes-Benz, BMW ve Audi gibi şirketler, kendi işletim sistemlerini geliştirseler de kullanıcı talebini karşılamak adına geleneksel CarPlay kullanımına izin vermeyi sürdürüyor.
McKinsey’nin 2023’te yaptığı bir ankete göre, tüketicilerin neredeyse yarısı Apple CarPlay veya Android Auto sunmayan araçları satın almayacağını söylüyor. Mevcut CarPlay kullanıcılarının yüzde 85’i ise bu sistemleri araç üreticilerinin sunduğu arayüzlere tercih ediyor.
Volvo Cars CEO’su Håkan Samuelsson, yazılım alanında teknoloji şirketleriyle rekabete girmenin mantıklı olmadığını belirterek, “Bunu bizden daha iyi yapanlar var, dolayısıyla onların çözümlerini araçlarımızda sunmalıyız” değerlendirmesini yaptı.
Öte yandan Apple, kullanıcı verilerinin güvenliğine dair endişeleri gidermek için CarPlay Ultra'nın araç verilerini iPhone ile paylaşmadığını vurguluyor. Aston Martin de entegrasyon sürecinde veri paylaşımı sınırlarının en baştan net olarak çizildiğini belirtti.
Otomotiv sektörü, elektrikli ve otonom araçlara geçiş sürecinde yazılım alanında Çinli rakipleriyle de rekabet hâlinde. Uzmanlar, araç içi dijital deneyimin bu süreçte kritik önemde olacağını ve teknoloji şirketleriyle otomotiv devleri arasındaki bu mücadelede dengelerin hâlâ netleşmediğini belirtiyor.