;
Arama

40 yıldır liderdi: Volkswagen Çin'deki gücünü nasıl kaybetti?

Volkswagen'in (VW) Çin pazarındaki 40 yıllık üstün konumunu nasıl kaybettiği incelendi. İncelemede Çinli elektrikli otomobil üreticisi BYD'nin son üç yılda satışlarını hızla artırarak Volkswagen'i köşeye sıkıştırdığı belirtiliyor.

01 Kasım 2024, 14:58

New York Times (NYT), Alman otomotiv şirketi Volkswagen'in (VW) Çin'de kaybetmesinin nedenlerini inceledi.

Çin otomobil endüstrisi danışmanı Michael Dunne, ülkede sektörün önemli bir değişimden geçtiğini belirterek şunları söylüyor:  Çinli tüketiciler VW'yi geçmişin, küresel markaların hüküm sürdüğü bir dönemin kralı olarak görüyor. Bugün pek çok Çinli müşteri, VW ürünlerine kayıtsız. Kendi markalarının daha taze, daha cazip tekliflerine yöneliyorlar.

Bu dönüşümde Pekin yönetiminin devlet bankaları üzerinden yerel otomobil üreticilerine fon sağlaması da önemli rol oynuyor. NYT, Çin devletinin "yerel üreticilere para pompalayarak, otomobilleri üretim maliyetinin çok altında satmalarını sağladığını" yazıyor. 

VW'nin ise fiyat kırma rekabetine katılmayı reddettiği, bunun sonucunda pazar paylarını kaybettiği değerlendirmesi yapılıyor. Alman firmadan bir yetkili şu ifadeleri kullanıyor:  Elektrikli otomobiller yüzde 50'ye varan indirimlerle piyasaya sürülmeye zorlanıyor. Dolayısıyla geçen yıl bu sağlıksız ortamda ne olursa olsun bir fiyat belirlemek zorunda kalarak büyümeyi sürdürmek istemediğimizi anladık.

Sincan Uygur Özerk Bölgesi ile ilgili iddialar

VW'nin Çin'deki sorunlarından biri de Sincan Uygur Özerk Bölgesi'ndeki fabrikası. Alman şirket, devlete ait Şangay merkezli SAIC Motor'la işbirliği yaparak 2013'te bölgenin başkenti Urumçi'de bir montaj tesisi kurmuştu.

Çin, bir süredir Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nde zorla çalıştırma, işkence ve "yeniden eğitim kampı" adı altında alıkoyma suçlamalarıyla karşı karşıya. İnsan hakları örgütleri, bölgedeki yaklaşık 1 milyon kişinin zorla toplama kamplarına ve hapishanelere yerleştirildiğini öne sürüyor. ABD de Uygurlara yönelik muameleyi "soykırım" olarak niteliyor. Avrupa ve ABD, 2021'den beri Sincan'dan ithalata çeşitli kısıtlamalar uyguluyor. Pekin yönetimiyse iddiaların gerçeği yansıtmadığını savunuyor.

VW, ayrıca Urumçi'deki fabrika yakınında yer alan araç test pistini inşa etmek için Uygurları zorla çalıştırmakla da suçlanıyor fakat firma iddiaları reddediyor. Volkswagen'dan şubatta yapılan açıklamada, şirketin Urumçi'deki faaliyetlerini sonlandırmayı planladığı bildirilmişti ancak firma henüz buna yönelik somut bir adım atmadı.

Otomotiv devi sadece Çin'de sorun yaşamıyor. Volkswagen, eylülde açıklanan 10 milyar euroluk maliyet azaltma önlemleri kapsamında, tarihinde ilk kez Almanya'daki üç fabrikasını kapatacağını duyurmuştu. İstihdam anlaşmalarının sonlandırılacağı ve binlerce işçinin kovulacağı bildirilmişti.


"Haberler" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Rus rublesi 2025'e damga vurdu: Dünyanın en çok değer kazanan para birimi oldu

    Rus rublesi 2025'e damga vurdu: Dünyanın en çok değer kazanan para birimi oldu

  • 6 yapay zeka miti ve gerçekler

    6 yapay zeka miti ve gerçekler

  • X’in öfke tüccarı: Dominick McGee’nin hızlı yükselişi ve düşük getirisi

    X’in öfke tüccarı: Dominick McGee’nin hızlı yükselişi ve düşük getirisi

  • Yeni enerji yatırımların üçte ikisi temiz kaynaklı

    Yeni enerji yatırımların üçte ikisi temiz kaynaklı

  • İstanbul’da borsa yatırımcılarının portföyü 2,4 trilyon lirayı aştı

    İstanbul’da borsa yatırımcılarının portföyü 2,4 trilyon lirayı aştı

  • Gemini ABD'de halka arz için gizli başvuruda bulundu

    Gemini ABD'de halka arz için gizli başvuruda bulundu

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?