Gucci’nin sahibi Kering neden güzellik birimini sattı?
Gucci'nin sahibi Kering, lüks grubun borçlarını azaltmak ve moda işine yeniden odaklanmak isteyen yeni CEO Luca de Meo'nun stratejik bir hamlesiyle, güzellik işini L'Oreal'e 4 milyar euro (4,7 milyar dolar) karşılığında satmayı kabul etti. Creed parfüm serisi ile Bottega Veneta, Balenciaga ve Gucci için uzun vadeli parfüm lisanslarını içeren bu satış, yatırımcıların en önemli endişesi olan Kering'in borçlarını azaltma yolunda atılmış büyük bir adım. Frankfurt merkezli aracı kurum Metzler'den Juliane Barthold ve Stoyan Toshev Reuters'a gönderdikleri e-postada, “Elde edilen gelirler bilançoyu güçlendirecek ve borçların azaltılmasını destekleyecek, böylece 2025'in ilk yarısında halihazırda elde edilen 1 milyar euroluk net borç azaltımına katkıda bulunacak” dedi. Söylediklerine göre bu marka lisanslarından elde edilecek telif hakları, Kering için güzellik segmentinden sürekli bir gelir akışı sağlayacak.
Kering'in net borcu haziran ayı sonunda 9,5 milyar euro’ydu. Ayrıca 6 milyar euro tutarında uzun vadeli kira yükümlülüğü de vardı. Kering, anlaşmanın borcuna etkisi hakkında herhangi bir ayrıntı açıklamadı. L'Oreal ve Kering, kozmetik ürünlerinin ötesinde yeni iş fırsatlarını keşfetmek için yüzde 50-50 ortaklıkta bir iş birliği kurmayı kararlaştırdı.
Kering’in U dönüşü
Kering, karının büyük bir kısmını oluşturan Gucci markasına olan bağımlılığını azaltmak ve çeşitlendirmek amacıyla Creed'i 3,5 milyar euro’ya satın aldıktan sonra 2023 yılında güzellik sektörüne girdi. Ancak bu işi büyütmekte zorlandı ve 2025 yılının ilk yarısında 60 milyon euro işletme zararı kaydetti. Kering, Çin pazarındaki talep düşüşünden etkilenen Gucci'nin büyüme hızındaki yavaşlamayla da mücadele ediyor. Gucci, 2024 yılında şirketin gelirinin yüzde 44,5'ini ve işletme gelirinin yüzde 63'ünü oluşturdu. Paris merkezli Midcap'ın analisti Sarah Thirion, yatırımcılara yönelik bir notta Kering'in “stratejik gerçekçilik sergilediğini” belirterek, “Kering cephelerini seçmek zorunda ve güzellik artık açıkça bu cephelerden biri değil” dedi.
Bu satış CEO De Meo'nun, Kering'i kontrol eden Francois-Henri Pinault'un son yıllarda uyguladığı büyük stratejik değişikliklerden birinden geri adım attığını gösteriyor. Eylül ayında CEO olarak göreve başlayan De Meo, hissedarlara Kering'in borçlarını azaltmak için bazı zor kararlar almayı planladığını, buna gerektiğinde rasyonelleştirme ve yeniden yapılanmanın da dahil olduğunu söyledi.
Kering ayrıca İtalyan moda markası Valentino'yu tamamen satın alma planını erteledi ve nakit elde etmek için gayrimenkul hisselerini satmayı hedefliyor. Deutsche Bank analistleri bir araştırma notunda, “Bu durum, Luca de Meo'nun büyük değişiklikler yapma yetkisine sahip olduğunu ve bunu gerçekleştirmek için hızlı hareket ettiğini gösteriyor” diye yazdı.
De Meo’nun sonraki hamlesi ne olacak?
Midcap'tan Thirion Reuters'a gönderdiği e-postada, “Luca de Meo, yükselişinin temellerini çoktan attı. Satışlardaki düşüşle birlikte gerilemeye neden olan aşırı yüksek işletme maliyetleri konusunda kesinlikle hızlı hareket edecektir” dedi. Barthold ve Toshev, bu ortak girişim sayesinde Kering'in L'Oreal'in güzellik alanındaki uzmanlığından faydalanacağını belirtti. “2026 ilkbaharında stratejinin daha fazla ayrıntısının açıklanmasını bekliyoruz ve bunun operasyonel performansı daha da artıracağını umuyoruz” diye eklediler.