;
Arama

Otonom sürüş girişimi Wayve’e SoftBank ve Microsoft'tan iki milyar dolar yatırım

Otonom sürüş girişimi Wayve şu anda sektörde lider olan Alphabet’in Waymo’sundan daha hızlı ve çok daha düşük bir maliyetle yapay zeka destekli araçlar geliştirebileceğini iddia ediyor. Daha önce bu iddiasıyla bir milyar dolar yatırım alan girişim, Microsoft ve SoftBank’tan iki milyar dolarlık bir fon turunu daha tamamladı.

20 Ekim 2025, 11:09 Güncelleme: 20 Ekim 2025, 13:37
Otonom sürüş girişimi Wayve’e SoftBank ve Microsoft'tan iki milyar dolar yatırım
Alex Kendall (Fotoğraf: Wayve)

ABD’de Google’ın ana şirketi Alphabet’in sahibi olduğu 45 milyar dolaylık değerlemeye sahip Waymo’ya ait sürücüsüz araçlar Austin, San Francisco ve Atlanta'da sokakalarını ele geçirmeye başladı. Şimdi İngiltere merkezli bir girişim, Waymo'nun yaptığını daha hızlı ve çok daha düşük bir maliyetle yapabileceğini söylüyor. Wayve arabalar için beyin görevi gören yapay zeka destekli yazılımlar geliştiren 8 yıllık bir şirket. Wayve’in iddiasına göre herhangi bir araba, sadece bir kamera ve yazılım kullanarak otonom hale gelebilir; rakiplerinin yaygın olarak kullandığı Lidar gibi pahalı donanımlara gerek yok.

Wayve'nin yaklaşımı, Microsoft ve SoftBank gibi destekçilerin ilgisini çekti ve bugüne kadar yaklaşık 1 milyar dolarlık fon toplamasına yardımcı oldu. Şimdi şirketin 2 milyar dolarlık bir fon turunu daha tamamladığı ve bu sayede değerlemesinin 8 milyar dolara ulaşabileceği söyleniyor.

Yapay zekayı eğitiyorlar

Wayve'nin stratejisi Tesla'nın stratejisine benziyor. Kameralar ve bilgisayar görüşü kullanarak yapay zekayı insan gibi sürüş yapması için eğitiyor. Bunu, 15 yaşındaki bir gencin, katı talimatlarla programlanmak yerine, sadece annesini izleyerek, gözlem yoluyla trafik kurallarını öğrenerek sürüş yapmayı öğrenmesi gibi düşünebilirsiniz.

Wayve'nin kurucusu ve daha önce Forbes 30 altı 30 listesinde yer alan Alex Kendall, “Robotlara belirli bir ortamda nasıl davranacakları öğretilir ancak bunu bizim güvenebileceğimiz bir şekilde yapabilmeleri için zeka ve sağduyuya sahip olmaları gerekir. Herkes bunu mümkün kılmak için daha fazla sensör, altyapı ve donanım geliştirmeye odaklanıyor ancak benim için bu bir zeka eksikliği” diyor.

Waymo gibi şirketler ayrıntılı haritalara güveniyor, bu da yalnızca sınırlı sayıda şehirde faaliyet gösterebilecekleri anlamına geliyor. Kendall, bu haritalama ağırlıklı yaklaşımın çıkmaza girdiğini düşünüyor. Kendall’ın önceliği haritalama gerektirmeden her yere uyum sağlayabilen ve her yerde çalışabilen, ölçeklenebilir, yazılım öncelikli bir model. Bu fikir başlangıçta şüpheyle karşılandı. Kendall, otonom araç üreticilerine yaptığı ilk sunumları hatırlayarak “Gülüp geçtiler. Bunun mümkün olmadığı söylendi” diyor. Bugün ise Wayve Bill Gates gibi isimlere test sürüşleri yaptırıyor ve önde gelen teknoloji şirketlerinin desteğini kazanıyor. 


Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • Vantilatörle uyumanın etkileri: Bilim ne diyor?


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


Sayfa Sonu

Yüklenecek başka sayfa yok