Yaratıcı ekonomide 2025 öngörüleri
![Yaratıcı ekonomide 2025 öngörüleri](https://files.forbes.com.tr/host/Image/article/7e1906d8-3bd2-4e11-a894-5dfd8241d8b5.png)
2024’ü bitirmemize çok az kaldı. Bu süreçte de 2025 öngörüleri açıklanmaya başladı. Her yıl git gide büyüyen ekonomilerden biri de yaratıcılar ekonomisi. Influencer’lar, içerik üreticileri, ünlüler, müzisyenler ve şefler gibi çevrimiçi ortamda içerik üreten ve bunları paylaşanları kapsayan yaratıcı ekonominin 2025’te de yukarı yönlü ilerlemesi bekleniyor. Deloitte’un Creator Economy in 3D raporunda belirttiği üzere, içerik üreticiliği ekonomisinin şu anda 250 milyon dolar değerinde olduğu tahmin ediliyor.
Yaratıcı ekonomisi için 2025 öngörüleri ve trendler ise şöyle sıralanıyor:
Yaratıcı pazarlama, 2025’in en iyi pazarlama yatırımı
LTK x Northwestern Üniversitesi tarafından kısa süre önce yapılan araştırmaya göre markaların yüzde 93'ü ya içerik üreticilerin bütçelerini ya da genel stratejilerindeki rollerini artıracaklarını belirtti. Araştırmaya katılan markaların yüzde 41'i dijital pazarlama bütçelerinin en az yarısını içerik üreticilere ve influencer'lara ayırdıklarını da paylaştı.
Markalar yaratıcılarla pazarlama kampanyalarına devam edecek
İçerik üreticilerin ve influencer’ların marka yüzü olmaya başlaması yeni değil. Ancak 2025 yılında bunun gelenekselleşmesi bekleniyor. LTK x Northwestern Üniversitesi araştırmasında markaların yaklaşık yüzde 43’ünün yaratıcılara reklam kampanyalarında yer vermeye devam edeceğini, hatta yalnızca televizyonda değil, en az dört farklı iletişim kanalında kampanya yürütmeyi planladığını paylaştı.
“Haber Influencer”lığının popülaritesi artıyor
En çok takipçiye ve etkileşime sahip olan influencer’lar hâlâ güzellik veya moda influencer’ları olabilir; ancak Pews Araştırma Merkezi'nin bir çalışmasına göre yükselişte olan bir içerik üreticiliği türü de “haber influencer”lığı.
Bu tanım, güncel haberleri, sorunları, siyasi olayları ve daha fazlasını sosyal medyadan paylaşan kişiler için kullanılıyor. Bir nevi bağımsız gazetecilik olan bu tanımlamayı ayıran ise paylaşım kanalının yalnızca sosyal medya olması. Ayrıca bir haber influencer'ı gazeteci olabileceği gibi, bir haber kuruluşuna bağlı olmayan bağımsız bir içerik yaratıcısı da olabilir.
Pew Research'e göre, her beş ABD vatandaşından biri haberlerini düzenli olarak sosyal medya fenomenlerinden aldığını bildiriyor. Haber influencer’larının yüzde 63’ü erkek. En çok kullandıkları platform X, yaklaşık yüzde 85'i bu platformda yer alıyor.
Z Kuşağı ve Y Kuşağı Tüketicileri 5-10 “Favori İçerik Üreticisi” Olduğunu Bildirdi
Deloitte'un Creator Economy in 3D raporuna göre, Z ve Y kuşakları sosyal medyada diğerlerine göre yüzde 26 ila 37 oranında daha fazla zaman geçiriyor. İki kuşak da sosyal medyada bir TV programı gibi takip ettikleri içerik üreticiler olduğunu belirtiyor.
Z kuşağı tüketicileri yeni içerikler için aktif olarak ortalama 10 içerik üreticisini takip ettiğini belirtirken bu sayı Y kuşağı için beşe düşüyor.
Z ve Y kuşağı tüketicilerinin yüzde 45’i içerik üreticilerine yaşam tarzları nedeniyle hayranlık duyduklarını bildirdi. Bu kuşaklar, favori içerik üreticilerinin geleneksel medyada gördüklerine kıyasla daha kişisel içerikler sunduğunu düşünüyor.
İçerik üreticiler markaların bilinirlik gibi sorunlarını çözmelerine yardımcı oluyor
Markalar, bilinirliğin içerik üretici kampanyaları için en önemli ölçütlerden biri olduğunu açıkladı. LTK x Northwestern Üniversitesi çalışmasında ankete katılan markaların yaklaşık yüzde 58'i içerik üreticilerin marka veya ürün bilinirliğini artırmaya yardımcı olduğunu, güzellik (yüzde 72) ve moda (yüzde 67) gibi kategorilerde bu oranın daha yüksek olduğunu paylaştı.
"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
Milyonlarca Stanley Kupası piyasadan geri çekiliyor