Union Pacific ile Norfolk Southern 200 milyar dolarlık dev birleşme için ilk adımı attı
Union Pacific Railroad ile rakibi Norfolk Southern arasında yaklaşık 200 milyar dolarlık dev bir birleşme için ön görüşmeler yapıldığı öğrenildi. Görüşmeler olumlu sonuçlanırsa ABD’nin kıtalar arası en büyük demiryolu şirketi ortaya çıkacak.
Konuyla ilgili bilgi sahibi kişilere göre, iki şirket danışmanlarla birlikte olası birleşmenin yol haritasını çizmeye başladı. Ancak bu tür büyük çaplı bir anlaşmanın hayata geçmesi için, ABD Başkanı Donald Trump yönetiminin onayı ve düzenleyici kurumlardan geçer not alması gerekiyor.
Olası birleşme, federal demiryolu düzenleyici kurumu Surface Transportation Board’un detaylı incelemesine tabi tutulacak. Kurumun başında, Cumhuriyetçi Başkan tarafından atanan Patrick Fuchs bulunuyor.
Görüşmeler henüz ön aşamada ve başarısız olma ihtimali bulunuyor. Her iki şirket de yorum yapmayı reddetti. Ancak anlaşmanın büyüklüğü, sürecin önceki birleşmelere kıyasla çok daha sıkı bir denetimden geçeceğini gösteriyor.
2023 yılında Canadian Pacific ile Kansas City Southern arasında 31 milyar dolarlık bir birleşme gerçekleşmişti. Ancak bu birleşme daha küçük iki operatör arasındaydı. Union Pacific ve Norfolk Southern ise ABD'nin en büyük ve dördüncü büyük demiryolu operatörleri konumunda.
Union Pacific’in CEO’su Jim Vena, haziran ayında yaptığı açıklamada, sektördeki konsolidasyonların faydalı olacağı görüşünü dile getirmişti. Vena, “Birleşme müşterilerimiz için, rekabet için, siyaseten ve ülke genelinde harika olur” ifadelerini kullanmıştı.
Union Pacific ABD’nin batısında 23 eyaleti kapsayan 32 bin mil ray ağına sahip. Norfolk Southern ise Ortabatı ve doğu kıyılarında yaklaşık 20 bin mil ray hattı işletiyor. Şirketlerin geçen yılki performansına göre birleşik yıllık gelirleri 36,4 milyar doları buluyor. Perşembe günü itibarıyla piyasa değeri ise yaklaşık 197 milyar dolar seviyesinde.
Norfolk Southern’ın yönetim kurulu başkanı Claude Mongeau’nun görevden ayrılması ve yerine eski Amtrak CEO’su Richard Anderson’ın getirilmesi, birleşme sürecini kolaylaştırabilecek bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Norfolk Southern son dönemde çalkantılı bir dönem geçirdi. Şirketin eski CEO’su Alan Shaw, şirketin hukuk müşaviriyle yaşadığı kişisel ilişki sonrası görevinden alınmıştı. Ayrıca East Palestine'da yaşanan tren kazasının ardından şirketin 1 milyar doları aşan bir tazminat ve iyileştirme planı yürüttüğü biliniyor.
2016 yılında da Canadian Pacific, Norfolk Southern’ı satın almak istemiş ancak teklif yetersiz bulunduğu için görüşmeler sonuçsuz kalmıştı.
Wall Street Journal’ın birleşme görüşmelerine ilişkin haberinin ardından Norfolk Southern hisseleri mesai sonrası işlemlerde yüzde 4 yükseldi.