Orta Koridor'da yeni dönem: Çin’den Türkiye’ye ilk yük trenleri yola çıktı
Çin-Türkiye hattında Orta Koridor'un stratejik derinliğini pekiştirmek amacıyla yeni bir adım atıldı. Pasifik Eurasia ile Çin Devlet Demiryolları arasında geçen ay imzalanan anlaşma kapsamında ilk trenler, Çin'in güneybatısında yer alan Chongqing ve Chengdu şehirlerinden yola çıktı. Anlaşma, Orta Koridor güzergahı üzerindeki taşımacılık hacminin ve hizmet kalitesinin artırılmasına katkı sağlamayı amaçlıyor.
Geleceğin Megapolü olarak 100 milyon nüfuslu bir bölge şeklinde birleştirilmesi ve doğrudan merkeze bağlanması planlanan bu iki şehrin yükleme ve lojistik merkezlerinde, iki ayrı tren uğurlama töreni düzenlendi. Trenler, Çin içinde yaklaşık 3 bin 500 kilometre yol katetmelerinin ardından Orta Asya, Hazar geçişi ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşacak.
Pasifik Eurasia, Çin ile Türkiye arasında bugüne kadar birçok başarılı tren operasyonuna imza attı. Chongqing ve Chengdu törenleri ise bu işbirliklerine yeni bir kurumsal eşik kazandırmayı ve Çin'in iç bölgelerinden Türkiye'ye doğrudan uzanan demiryolu hatlarını kalıcı bir entegrasyon modeline dönüştürmeyi hedefliyor.
"Yılda 1000 tren hedefine hızla ilerlemek adına atılmış ilk adım"
Pasifik Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, Çin'in güçlü üretim ve lojistik merkezlerinden Chongqing ve Chengdu'dan Türkiye'ye birer tren uğurladıklarını belirtti. Bu trenlerin, konteynerin yanı sıra vizyon, güven, strateji ve ortak gelecek taşıdığını kaydeden Erdoğan, "Pasifik Eurasia olarak Çin ile Avrupa arasındaki lojistik akışın, Türkiye merkezli olmasına liderlik ediyoruz. Orta Koridor artık bir fikir değil. Adım adım gerçek bir koridor oluyor" dedi.
China Railway ile uzun süren görüşmeler sonucunda önce deneme trenlerinin seferlerine başladığını ve ardından sözleşmelerin imzalandığını aktaran Erdoğan, şunları söyledi: Uzun süre, Çinli muhataplarımıza Orta Koridor'un hak ettiği potansiyele kavuşabilmesi için taşımaların Türkiye üzerinden organize edilmesi gerektiğini anlattık ve Türkiye'nin altyapısını görmelerini sağladık. Mayısta, Ulaştırma Bakanlığımızla Çin'e ziyaret düzenledik ve bu seyahatte oldukça verimli görüşmeler gerçekleştirdik. Deneme taşımalarının başarılı bir şekilde gerçekleşmesinin ardından haziran sonunda İstanbul'da Ulaştırma Bakanlığımız tarafından düzenlenen ve Pasifik Holding'in ana sponsor olduğu Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu'nda China Railway ile sözleşmelerimizi imzaladık. Bugün, bu iki trenle başlayan yeni süreç, bu uzun çalışmanın bir sonucu ve karşılıklı olarak belirlediğimiz ilk hedefimiz yılda 1000 trene hızla ilerlemek adına, atılan ilk adımı temsil ediyor.
Erdoğan, bu sürecin İstanbul'da gerçekleşen forumun bir çıktısı olduğunu vurgulayarak, "Ülkemize, ekonomimize, Türkiye'nin uluslararası arenada yeni bir lojistik güç merkezi olma vizyonuna büyük katkılar sağlayacak bu başlangıcın, tüm taraflara hayırlar getirmesini diliyorum" değerlendirmesinde bulundu.
"Yeni bir dönem başladı"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, bu adımın Orta Koridor taşımacılığında yeni bir dönemi başlattığını belirtti. Çin’den hareket eden trenlerin yaklaşık 3 bin 500 kilometre Çin içi güzergahın ardından Orta Asya, Hazar geçişi ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya ulaşacağını aktaran Uraloğlu, trenlerin her birinin 2 bin ton yük taşıdığını ve Kazakistan sınırını geçtiğini bildirdi. Uraloğlu, Pasifik Eurasia ile Çin Devlet Demiryolları arasında Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu'nda imzalanan işbirliği kapsamında hayata geçirilen bu tren seferlerinin, Türkiye’yi Avrupa-Asya lojistik zincirinin merkezine yerleştirdiğini vurguladı. Çin ile Türkiye arasındaki taşımaların ortak fizibilite çalışmaları, teknik görüşmeler ve altyapı ziyaretleriyle bugünkü noktaya geldiğini belirten Uraloğlu, bu süreci “lojistik kadar jeopolitik bir hamle” olarak değerlendirdi.
"Yılda 1000 tren hedefiyle Avrupa ve Çin arasında, Türkiye'yi merkeze alan, kesintisiz bir lojistik akışın sağlanması amaçlanıyor. Bu süreç, yalnızca lojistik değil, aynı zamanda ülkemizin jeostratejik güven adası rolünü de pekiştiren bir adımdır" diyen Uraloğlu, Türkiye'nin kriz zamanlarında dahi tedarik zincirini ayakta tutabilme kapasitesine sahip olduğunu vurguladı.
"Orta Koridor, Kalkınma Yolu ile daha da güçlenecek"
Uraloğlu, Orta Koridor’un sadece taşımacılık değil, enerji ve dijital hatlar bakımından da önem taşıdığına işaret ederek, “Kalkınma Yolu Projesi ile birlikte Çin başta olmak üzere, güzergah üzerindeki Asya ve Avrupa ülkeleriyle işbirlikleri daha da gelişecek” dedi.
Orta Koridor neresi?
Orta Koridor Türkiye'den başlayarak, demiryolu ve karayolu bağlantılarıyla sırasıyla Gürcistan, Azerbaycan ve Hazar Denizine, buradan da (Hazar geçişi kullanılarak) Türkmenistan- Özbekistan-Kırgızistan veya Kazakistan güzergâhını takip ederek ÇHC’ye uzanır. Bu çerçevede, Bakü/Alat (Azerbaycan), Aktau/Kuryk (Kazakistan) ve Türkmenbaşı (Türkmenistan) limanları Hazar Geçişindeki kombine taşımacılık için kullanılır.