Japon şirketlerden Trump tarifelerine karşı 28 milyar dolarlık kayıp uyarısı
Japonya'nın en büyük şirketleri, ABD eski Başkanı Donald Trump'ın planladığı yeni gümrük tarifeleri nedeniyle ciddi gelir kayıpları yaşayabileceklerini açıkladı. Toyota, Sony, Honda, Komatsu ve Mizuho gibi önde gelen Japon devlerinin oluşturduğu topluluğun zararının, mevcut verilerle 4 trilyon yen (yaklaşık 27,6 milyar dolar) seviyesine ulaşabileceği tahmin ediliyor.
Financial Times’ın, şirketlerin bu yılki mali tablo açıklamalarına dayanarak yaptığı hesaplamalar, Japonya'daki kurumsal yapının yüksek düzeyde tarifeye maruz kalabileceğini ortaya koydu.
Şirketler tahmin veremiyor: “Aşırı belirsizlik var”
Tarifelerin etkisini tahmin edemeyen birçok şirket, “aşırı belirsizlik” nedeniyle resmi zarar öngörüsünde bulunmaktan kaçınıyor. Hâlâ kazanç açıklaması yapmamış şirketler de dikkate alındığında, toplam zararın daha da artabileceği ifade ediliyor.
Özellikle otomotiv, çelik ve alüminyum sektörleri tarifelere %25 oranında maruz kalırken, diğer sektörlerde bu oran %24’e ulaşıyor.
Toyota ve Honda başta, otomotiv en fazla etkilenen sektör
Japonya’nın ihracat devi otomotiv sektörü en büyük darbeyi alıyor. 2023 yılında ABD’ye 1,5 milyon araç gönderen Japonya, sadece bu kanaldan 40 milyar dolar üzerinde gelir elde etmişti. Bu araçların bir kısmı Kanada ve Meksika'dan geçerek ABD'ye ulaşırken, bu ülkeler de Trump tarifelerinin etkisinde kaldı.
Honda CEO’su Toshihiro Mibe, “Tarife politikalarının etkisi büyük" derken, şirketin 650 milyar yen (4,5 milyar dolar) ek maliyetle karşı karşıya olduğunu ve 2030’a kadar olan yatırım planlarını 3 trilyon yen azaltarak 7 trilyon yene çektiğini söyledi.
Toyota ise yalnızca nisan ve mayıs aylarında 1,2 milyar dolarlık bir kayıp yaşayabileceğini öngördü.
“Kestirilemeyen kayıp” dönemi
Financial Times, zararı hesaplarken şirketlerin sunduğu verileri topladı. Tahminlerde “birkaç milyar yen” ifadesi kullanıldığında 3 milyar yen baz alınırken, geniş aralıklar için ortalama değer dikkate alındı. Buna rağmen birçok şirket potansiyel zararı ölçemiyor.
Komatsu Başkanı Takuya Imayoshi, “Orta ve uzun vadede ürün tedarik zincirimizi değiştirerek daha verimli hale gelmek istiyoruz” açıklamasında bulundu.
Hoya’nın mali işler direktörü Ryo Hirooka ise, “Ne varsayıldığını bilmiyorsak sadece rakam açıklamanın anlamı yok" ifadeleriyle belirsizlik düzeyine dikkat çekti.
Sumitomo: “İlk kez tahminimize tampon koyduk”
Bazı şirketler tarifelere karşı koruyucu mali tamponlar oluşturmaya başladı. Sumitomo Corporation 40 milyar yenlik bir rezerv açıkladı. Başkan Shingo Ueno, “Bu, ilk kez daha en başta tahminimize bir tampon ekleyerek sonuç açıkladığımız bir dönem oldu" diyerek risk düzeyini gözler önüne serdi.
Japon ekonomisi kırılgan: Henüz tarifeler yansımadan GSYH daraldı
Tarifeler henüz resmen yürürlüğe girmeden, Japonya ekonomisi 2024’ün ilk çeyreğinde daraldı. GSYH, bir önceki çeyreğe göre yıllıklandırılmış bazda %0,7 oranında küçüldü. Analistlere göre bu durum, Japon ekonomisinin mevcut kırılganlığını teyit ediyor.
Gözler ABD ile müzakerelerde: Hızlanma çağrısı
Ticaret görüşmeleri ise durağanlığa girmiş görünüyor. Japon kurumsal dünyasının liderleri hükümete çağrı yaparak ABD ile müzakerelerin hızlandırılmasını istedi. Nissan CEO’su Ivan Espinosa, “Açık konuşmak gerekirse, daha hızlı hareket etmelerini bekliyorum. Bir an önce netlik kazanmalıyız” dedi.
Japon hükümeti adına görüşmeleri yürüten başmüzakereci Ryosei Akazawa’nın, ay sonuna kadar ABD Hazine Bakanı Scott Bessent ile üçüncü tur görüşmeleri yapması bekleniyor.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?