Japon otomobil üreticileri ABD’ye ucuz araç gönderiyor
Japon otomobil firmaları, Trump’ın yüzde 25’lik gümrük vergisi kararına rağmen ABD’ye sattıkları araçların fiyatlarını aşağı çekerek rekabetten kopmamaya çalışıyor. Bu da şirketlerin kar marjlarını feda ettiğini ve kısa vadede mali baskılarla karşı karşıya olduklarını gösteriyor.
İhracat fiyatlarında son 8 yılın en büyük düşüşü
Japonya Merkez Bankası’nın (BOJ) yayımladığı kurumsal ürün fiyatları raporuna göre, Haziran ayında Kuzey Amerika’ya ihraç edilen araçların sözleşme para birimi bazındaki fiyatı, geçen yıla kıyasla yüzde 19,4 geriledi. Bu oran, 2016’dan bu yana kaydedilen en büyük düşüş olarak dikkat çekti.
Kâr baskısı enflasyon hedeflerini zorlaştırıyor
Fiyatlardaki bu indirim politikası, şirketlerin çalışan maaşlarında artışa gitmesini zorlaştırıyor. Bu da BOJ’un sürdürülebilir enflasyon yaratma hedefi açısından risk oluşturuyor. Merkez Bankası Başkanı Kazuo Ueda, fiyat ve ücret döngüsündeki bu kırılganlığı dikkatle izlediklerini belirterek, bir sonraki faiz artışına dair kararın bu gelişmelere bağlı olacağını vurguladı.
Üretici fiyatlarında yavaşlama dikkat çekiyor
Rapora göre, Japonya’da genel üretici fiyatları Haziran ayında yıllık bazda yüzde 2,9 arttı. Mayıs ayında bu artış yüzde 3,3 seviyesindeydi. Petrol ve çelik gibi girdilerdeki fiyat düşüşü, üretici enflasyonundaki yavaşlamada etkili oldu.
İhracat hacminde sert düşüş
Fiyat artışı açıklayan Subaru gibi bazı üreticiler bulunsa da, Japonya genelinde araç fiyatlarını fazla yükseltmeme eğilimi sürdü. Nitekim Mayıs ayında ABD’ye yapılan Japon otomobil ihracatı, yıllık bazda yüzde 24,7 oranında düştü. Bu da fiyat baskılarının ihracat hacmi üzerinde ciddi etkiler yarattığını ortaya koyuyor.