Hollywood artık Hollywood değil mi?
The Floor adlı yarışma programını Los Angeles'ta çekmek çok kolay olurdu. Şehirde, büyük bir ekranı ve yarışmacıların aydınlatan gece mavisi fayansları kolayca barındırabilecek çok sayıda boş stüdyo var. Ancak Fox, programın sunucusu Rob Lowe ve 100 Amerikalı yarışmacıyı köpekler, divalar ve Disney karakterleri hakkındaki trivia sorularını Dublin'deki bir stüdyoda yanıtlamaları için Atlantik Okyanusu'nun binlerce kilometre ötesine uçuruyor. Bu şuan Kaliforniya'da çekim yapmaktan daha mantıklı görünüyor.
Son birkaç yılda iki grevin ardından işçilik maliyetleri arttıkça, reality şovların, hem gişe rekorları kıran hem de bağımsız filmlerin yapımcıları giderek daha fazla denizaşırı çekim yerlerine yöneldi.
“Bu bir yok oluş”
Bu iş kararları, kamera operatörleri, set dekoratörleri ve ışık teknisyenleri gibi sektörün binlerce orta sınıf çalışanı için önemli sonuçlar doğuruyor. Eğlence sektöründe geçimini sağlayan yirmiden fazla kişiye göre hayal kırıklığı doğruk noktasına ulaşmış durumda. Bu çalışanlar bilinen Hollywood'dan başka sektörde hiçbir şeyin tehlikede olmadığını söylüyor.
Kaliforniya'daki bir depremi konu almasına rağmen çoğunlukla Avustralya'da çekilen San Andreas gibi büyük bütçeli filmlerin yapımcısı Beau Flynn, "“Bu varoluşsal bir kriz, bu bir yok oluş” dedi. Yapımlar uzun zamandır ABD dışında çekiliyor ancak Hollywood'un kendi içinde işlerin bu kadar az olduğu bir dönemde Hollywood'un denizaşırı ülkelerdeki işleri nadiren bu kadar hareketli oldu. Sektör çalışanları, Avrupa ülkelerindeki stüdyoların dolup taştığını söylüyor. FilmLA verilerine göre Los Angeles'taki film ve televizyon prodüksiyonu son 10 yılda üçte bir oranında azaldı.
Uluslararası Tiyatro Sahnesi Çalışanları Birliği'nde başkan yardımcısı olan ve sendikanın film ve televizyon prodüksiyonlarını denetleyen Michael F. Miller Jr. son üç yılda başta Kaliforniya'da olmak üzere yaklaşık 18 bin tam zamanlı işin yok olduğunu söyledi. Miller, “Detroit'in otomobil endüstrisi için ne hale geldiyse, Kaliforniya'nın da eğlence endüstrisi için o hale gelmesine izin veriyoruz” dedi. Pek çok yapım ABD içinde kaldı; 38 eyalet film ve televizyon için 25 milyar dolardan fazla vergi teşviki harcayarak Georgia ve başka yerlerde merkezler oluşturdu. Ancak uluslararası alanda yerleşik altyapı ve ucuz ekipler sayesinde artık daha fazla yapım ülkeyi terk ediyor.
Marvel filmleri İngiltere’ye taşınıyor
Uzun zamandır Georgia’nın film endüstrisinin kalbi olan bazı Marvel filmleri İngiltere'ye taşınıyor. Netflix'in eş genel müdürü Ted Sarandos şubat ayında yaptığı açıklamada, New Mexico'da bir çekim merkezi inşa eden ve New Jersey'de de bir başka merkez inşa etmekte olan şirketin Meksika'da dizi ve film üretmek için gelecek dört yıl içinde 1 milyar dolar yatırım yapacağını söyledi. Uluslararası sahalar genellikle Kaliforniya'nın sunduğundan daha düşük işçilik maliyetleri ve daha geniş vergi teşvikleri sunuyor, bu da orada film çekmeyi çok daha ucuz hale getiriyor.
Macaristan’ın yükselen popülaritesi
Macaristan en popüler yerlerden biri haline geldi. Arrival, Dumb Money ve daha pek çok filmin yapımcılığını üstlenen Aaron Ryder, bir proje için keşif yaparken Budapeşte'deki Four Seasons Hotel'de aktör Mark Strong ile karşılaştığını hatırlıyor. Yapımcı Jerry Bruckheimer'ı da otelin spor salonunda koşu bandı kullanırken gördüğünü söyledi. Ryder, “Four Seasons'ın lobisindeki bara girdiğinizde muhtemelen orada, Los Angeles'taki Four Seasons'ta görebileceğinizden daha fazla meslektaş, oyuncu, yönetmen, menajer ve tanıdığınız insan görebilirsiniz” dedi.
Bu, 25 yılı aşkın süredir konsept sanatçısı olan Josh Viers gibi insanlar için kötü bir haber. Son altı ay içinde üç büyük film projesine katıldığını ancak yapımlar İngiltere, Avustralya ve Macaristan'a taşındığında her birinden erken çıkarıldığını söyledi. Bu yılki orman yangınlarında ailesi Altadena, Kaliforniya'daki evini kaybeden 48 yaşındaki iki çocuk babası Viers, “Aşağı yukarı kariyerimi, hayatımı bu sektöre verdim. Bu gerçekten çok acı verici” diye konuştu.
Yapımcılar daha çok Kaliforniya'da çalışmanın maliyetinin engelleyici olduğunu söylüyor. Bütçeler giderek daralıyor. Artık daha az insan sinema salonlarına gidiyor ve stüdyolar artık DVD satışlarından para kazanmıyor. FilmLA'nın başkanı Paul Audley, “Daha küçük bir pastadan daha küçük bir parça alıyoruz,” dedi.
Ocak ayında, orman yangınları hâlâ için için yanarken, yapımcı Amy Baer yakında gösterime girecek olan dostluk komedisini Vancouver, British Columbia'dan Los Angeles'a taşımayı çok istiyordu. Ama Baer rakamları hesapladığında bunun imkansız olduğunu gördü. 10 milyon dolarlık bütçeyi karşılamak için ekibinin 10 haftalık çalışmayı kesmesi gerekecekti.
Sektör çalışanları yeni manzara konusunda endişeli. Bu ay vadide mevsim normallerinin dışında sıcak bir günde, yüzlercesi prodüksiyonların Kaliforniya'da kalmasını sağlayacak teşviklerin iyileştirilmesi için toplandı. Hollywood işçisi olarak Mejia, stüdyo arsalarında mobilya taşıyor ve prodüksiyon ofislerinin merdivenlerine masa taşıyor. Ancak şubat ve martta sadece birer günlük işler bulabildi. Mejia'nın sendikasının işletme müdürü Alex Aguilar, “Eğer bu işi batarsa, sektör yok olur” dedi.
"Dünya" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
-