BYD ve Tesla benzinli araçlara karşı ortak mücadele edecek
Çin’in önde gelen elektrikli araç üreticisi BYD, rakibi Tesla ile birlikte benzinli otomobillere karşı mücadele etme sözü verdi. Şirketin icra başkan yardımcısı Stella Li, BYD ve Tesla’nın sektördeki ortak düşmanının içten yanmalı motorlu araçlar olduğunu belirterek, "Sektörün değişmesi için birlikte çalışmamız gerekiyor" dedi.
Ancak iki otomobil üreticisi, küresel elektrikli araç pazarında lider olmak için kıyasıya bir rekabet içinde. BYD, Avrupa pazarında Tesla’dan daha fazla ürün sunarak hızlı büyümeyi hedefliyor. Tesla ise CEO’su Elon Musk’ın artan siyasi aktivizmi nedeniyle Avrupa’daki satışlarında düşüş yaşadı.
Çin, elektrikli araç teknolojisini paylaşmaya açık
Londra’daki bir BYD showroom’unda konuşan Stella Li, Çin’in, Brüksel ve Washington ile artan ticaret gerilimlerine rağmen, yabancı şirketlerle elektrikli araç ve otonom sürüş teknolojilerini paylaşmaya açık olduğunu ifade etti.
“Çin hükümeti daha açık, dolayısıyla burada pek çok yanlış algı olabilir” diyen Li, Çin pazarının “inovasyonun ana vatanı” olduğunu vurgulayarak yabancı şirketleri Çin’e yatırım yapmaya davet etti. “Hükümet sizi destekleyecek ve herhangi bir teknolojinin hayata geçirilmesi için sizinle çalışacaktır” diye ekledi.
BYD’den ücretsiz akıllı sürüş sistemi
BYD, geçtiğimiz ay gelişmiş akıllı sürüş işlevlerinin “Tanrı’nın Gözü” (God’s Eye) isimli otonom sürüş sistemi aracılığıyla çoğu modelde ek ücret ödemeden müşterilere sunulacağını duyurdu.
Bu karar, sürücü destek teknolojilerinden elde edilen gelirlerin azalmasına yönelik sektörde endişelere yol açtı. Analistler, akıllı sürüş sistemlerinin yaygınlaşmasıyla tüm otomobil üreticilerinin benzer adımlar atmak zorunda kalacağını öngörüyor.
Avrupa’ya agresif genişleme planı
Warren Buffett’ın desteklediği BYD, Avrupa pazarında büyümek için agresif adımlar atıyor. Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara Avrupa Birliği’nin uyguladığı yüksek tarifeleri aşmak amacıyla şirket, Macaristan ve Türkiye’de üretim tesisleri kurmayı planlıyor.
Salı günü yapılan bir açıklamada BYD, Hong Kong’da gerçekleştirilen hisse satışlarıyla 5,6 milyar dolar fon topladığını duyurdu. Bu kaynak, şirketin küresel genişleme hedeflerine destek olacak.
Ancak Brüksel, Çinli şirketlerin Avrupa Birliği sübvansiyonlarından faydalanabilmesi için fikri mülkiyet haklarını Avrupalı şirketlere aktarmalarını talep ediyor. Pekin ise Batı’daki artan korumacılığa yanıt olarak, Çinli şirketlerin ileri düzey üretim faaliyetlerini yurt dışında sınırlamalarını teşvik ediyor.
Çin, ihracat kontrollerini genişletiyor
Çin, son yıllarda ihracat kontrollerini genişletti. Başlangıçta nadir toprak elementleri gibi batarya hammaddeleriyle sınırlı olan kısıtlamalar, zamanla elektrikli araçlarda kullanılan metaller ve kalıcı mıknatısların üretim süreçlerini de kapsayacak şekilde genişletildi.
AB’nin teknoloji paylaşımı konusundaki son kararlarıyla ilgili yorum yapan Li, politik gelişmeleri takip etmediğini belirterek, "Politika kısa vadeli bir konudur, nihayetinde tüketiciler en iyi ürünü seçecektir" dedi.
Çin hükümetinin BYD’nin küresel genişleme planlarını desteklediğini vurgulayan Li, şirketin tüm inovasyonlarını küresel pazarlara sunacağını ve otonom sürüş teknolojisinin de buna dahil olduğunu ifade etti.
Avrupa için hibrit seçenekler ve ABD pazarı
BYD, Avrupa’daki tüketicilere sadece elektrikli değil, aynı zamanda hibrit araç seçenekleri de sunmayı planlıyor. Şirket, Avrupa’daki elektrikli araç satışlarında düşüş yaşanması nedeniyle, Seal U plug-in hibrit modelini pazara sunarak bu segmente yönelmeyi hedefliyor. Hibrit araçlar, AB’nin anti-sübvansiyon tarifelerine tabi olmadığı için BYD için avantaj sağlıyor. Şirket ayrıca bu yıl içinde Denza isimli premium markasını piyasaya süreceğini duyurdu.
Schmidt Automotive Research’e göre BYD, geçen yıl Batı Avrupa (Birleşik Krallık dahil) batarya elektrikli otomobil pazarında yüzde 2’lik bir pazar payına sahipti.
ABD’deki pazarla ilgili konuşan Li, BYD’nin Amerika’da elektrikli araç piyasaya sürme planı olmadığını doğruladı. ABD, geçen yıl Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 100 gümrük vergisi uygulamaya başlamıştı. ABD Başkanı Donald Trump, Perşembe günü Çin’den yapılan ithalata ek tarifeler getirdiğini duyurdu ve gelecek haftadan itibaren Meksika ve Kanada’dan yapılan ithalata yönelik ek vergilerin uygulanacağını açıkladı.
BYD’nin Meksika’da bir üretim tesisi kurma planları hakkında henüz bir karar alınmadığını belirten Li, Trump yönetiminin politikalarının küresel elektrikli araç geçişini yavaşlatacağı yönündeki endişeleri paylaşmadığını ifade etti.
“İnsanlar neden hâlâ elektrikli araçları tercih ediyor? Çünkü daha iyi bir araba, daha akıllı bir araba ve daha yüksek kaliteli bir araba” diyerek elektrikli araçların gelecekte de güçlü bir talep göreceğine inandığını söyledi.
"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
Erkan Kızılocak
Forbes Girişim 50 Listesi: Zirve finteklerin