;
Arama

Alışverişte öncelik değişti: Marka değil fiyat belirleyici

Ernst & Young (EY), “Geleceğin Tüketicisi Endeksi”nin 15. edisyonunu yayımladı. 26 ülkede 20 binden fazla kişiyle yapılan araştırma, tüketicilerin alışveriş kararlarında artık fiyat ve ürün değerine öncelik verdiğini ortaya koydu. Araştırmaya göre, artan yaşam maliyetleriyle birlikte tüketiciler marka bağlılığını ikinci plana atmaya başladı.

22 Nisan 2025, 10:37

Ernst & Young (EY), "Geleceğin Tüketicisi Endeksi"ne göre, katılımcıların yüzde 88’i, markaların verdiği mesajların kendi değerleri ve beklentileriyle örtüşmediğini düşünüyor. Ayrıca her üç kişiden biri artık satın alma kararını verirken markalara öncelik tanımadığını belirtiyor.

Tüketicilerin yüzde 81’i alışveriş yaparken ilk olarak fiyata dikkat ettiğini söylüyor. Yüzde 77’si ise fiyat artışları sebebiyle alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiğini ifade ediyor. Yaşam maliyetlerindeki artış alışveriş tercihlerinde önemli bir değişimi beraberinde getiriyor.

Özel markalı ürünler yükselişte

Araştırmada dikkat çeken bir diğer sonuç ise özel etiketli ürünlerin (private label) daha çok tercih edilmeye başlanması. Katılımcıların yüzde 67’si bu ürünlerin markalı ürünler kadar ihtiyaçlarını karşıladığını belirtiyor. Her üç kişiden biri ise alışveriş yaparken artık markayı dikkate almadığını söylüyor.

İndirim dönemleri markalar için fırsat

Yüzde 54’lük bir kesim yalnızca indirim dönemlerinde markalı ürünleri satın aldığını ifade ediyor. Tüketiciler, premium markalara ise sadece gerçekten kaliteli, lezzetli ya da yüksek performanslı ürün sunduklarında geri dönmeye istekli.

Ürün performansı önemli hale geldi

Katılımcıların yüzde 33’ü, bir markaya yeniden yönelmek için ürünlerin daha iyi performans sunmasını beklediğini söylüyor. Öte yandan güzellik, kişisel bakım ve ev ürünleri gibi alanlarda yapılan AR-GE yatırımlarının da sonuç vermeye başladığı dikkat çekiyor.

Yapay zeka henüz yaygın değil

Endeks, yapay zekanın alışveriş kararlarında henüz yaygın kullanılmadığını da ortaya koydu. Katılımcıların yüzde 58’i yapay zeka destekli önerilerle hiç alışveriş yapmadığını ifade ederken, mevcut AI önerilerinin yarısının premium markalardan oluşması, bu alanda görünürlüğün hâlâ sınırlı olduğunu gösteriyor.


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Forbes Türkiye Konser Zenginleri Listesi 2025: Cem Adrian zirvede

    Nilay Dirim, Dila Bayındır
    Forbes Türkiye Konser Zenginleri Listesi 2025: Cem Adrian zirvede

  • Sermaye savaşları başlarsa Türkiye ne yapacak?

    Akan Abdula
    Sermaye savaşları başlarsa Türkiye ne yapacak?

  • Üçüncü Dünya Savaşı provası tamamlandı mı?

    Prof. Dr. Burak Saltoğlu
    Üçüncü Dünya Savaşı provası tamamlandı mı?

  • İhracatın ilk yarı performansı: 131,4 milyar dolar

    İhracatın ilk yarı performansı: 131,4 milyar dolar

  • US Polo Assn. Brezilya pazarına Grupo Pasquini ile giriyor

    US Polo Assn. Brezilya pazarına Grupo Pasquini ile giriyor

  • Z kuşağı alkol tüketimine dönüyor: Gençlerde içki oranı artarken, baby boomer kuşağı azalttı

    Z kuşağı alkol tüketimine dönüyor: Gençlerde içki oranı artarken, baby boomer kuşağı azalttı

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dolar milyarderi Türkler


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)