Airbnb seyahati yeniden tanımlayabilir mi?
Airbnb, deneyimler ve hizmetler bölümüne odaklanarak seyahat sektöründe yeni bir döneme girmeyi hedefliyor. Ancak hizmetlerin ölçeklendirilmesi ve karlılığı, ev kiralamalara kıyasla daha zorlayıcı oluyor. Şirket, uzun vadede bu alanın milyar dolarlık işlere dönüşeceğine inanıyor ve yatırımcılardan sabır bekliyor.
25 Temmuz 2025, 16:00
Güncelleme: 26 Temmuz 2025, 11:14
Airbnb, sektörün uzun süre göz ardı ettiği bir şeyi kullanarak bir seyahat imparatorluğu kurdu: İnsanların evleri. İlk başarısı, boş yatak odaları ve tatil evlerinin gizli arzını açığa çıkarmaktan geldi. Şimdi şirket, insanların seyahat ederken ne yaptığı konusunda benzer bir şey yapmaya çalışıyor. Başarılı olursa, son beş yıldır dalgalı bir seyir izleyen Airbnb hisselerini canlandırmanın anahtarı olabilir. Ancak bu sefer, model daha karmaşık ve ölçeklendirmesi zor çıkıyor.
Seyahatte yaptıklarınız genellikle o geziyin unutulmaz kılan şeydir. Mesela İzlanda gezisi kiralık arabayla tanımlanmaz. Orada kaplıca banyosu yapmak ya da balinaları izlemek için unutulmaz bir tekne turu deneyimlemek önemlidir. Teoride, pazar çok büyük. Seyahat sitesi Skift, dünya çapında tur ve aktiviteler pazarının yıllık 250 milyar dolardan fazla değer taşıdığını tahmin ediyor. Ama Amazon gibi şirketlerin bile hizmetlere başarılı bir şekilde girememesinin iyi nedenleri var. Yüzlerce kez, az katılımla rezerve edilebilen ev kiralamaların aksine, hizmetler her seferinde birinin fiziksel olarak bulunmasını gerektirir. Bu da onları otomatikleştirmeyi, standartlaştırmayı veya ölçeklendirmeyi zorlaştırır ve çoğunlukla daha az karlı yapar. Ev sahipleri de uygun teşviklerden yoksun olabilir: bazıları evlerini üçüncü taraf sağlayıcılar için bir mağazaya dönüştürme fikrine direniyor.
Seyahat edenler genellikle uçuş, araba ve konaklamalarını erken sabitler, deneyimlerini ise çok daha sonra planlar. Bu, seyahat planlaması yapılırken tüketiciyi yakalama fırsatını kolaylaştırmaz. Deneyimler alanındaki rakip GetYourGuide’ın CFO’su Nils Chrestin, uçuş veya konaklamayla birlikte deneyim rezervasyonu yapanların oranının çok düşük olduğunu söylüyor.
GetYourGuide ve Viator (Tripadvisor’a ait) gibi deneyim platformları on yıllardır bu alanda ancak ölçek büyütmek kademeli bir süreç olarak kanıtlanmış. Örneğin, binlerce küçük işletmeyi çevrimiçi getirmek çoğunlukla birebir iletişim gerektiriyor. Marjlar da çok ince. Geçen yıl Viator yaklaşık 840 milyon dolar satış yaptı ama faiz, vergi, amortisman öncesi kar marjı yüzde 4’ün altındaydı. GetYourGuide’dan Chrestin, daha büyük ölçeğin sektörde karlılığı artıracağını; çünkü tekrar eden müşterileri çekmek için daha az pazarlama harcaması gerektiğini belirtti.
Stephenson, Deneyimler ve Hizmetler’in nihayetinde milyarlarca dolarlık işlere dönüşebileceğini, bu durumun Airbnb’nin yaklaşık 12 milyar dolarlık konaklama işine önemli bir katkı sağlayacağını söylüyor. Ama bunun zaman ve sürekli odaklanma gerektireceğini belirtiyor. TD Cowen’den analist Kevin Kopelman, yatırımcıların henüz bu yeni girişimlere çok fazla kredi vermediğini, bunun kısmen Airbnb’nin son yıllarda deneyimlerde yaşadığı zorluklardan kaynaklandığını belirtiyor.
İşte bu marka pazarlaması tezi. Ama marka Wall Street’te sizi bir yere kadar götürür. Airbnb’nin markası zaten, hisselerinin Booking Holdings’e göre yaklaşık yüzde 25 değer primiyle işlem görmesinin büyük bir nedeni. Ancak birçok yatırımcı, ticaret gerilimlerinin seyahat pazarını soğutma tehdidi karşısında bunu sorguluyor. Airbnb, getirinin sadakat ve pazar farklılaştırmasında, nihayetinde ise kazançlarda olacağına inanıyor. Bu makul bir tahmin. Ama sabır gerektirecek.
Deneyim ve hizmetlere odaklanıyor
Airbnb, 2016’daki başarısız bir girişimin ardından ikinci kez denediği 'Deneyimler ve Hizmetler' bölümüne yeniden odaklanıyor. Mayıs ayında uygulamada büyük bir yenilikle, Airbnb arayüzünü bu iki kategoriyi ön plana çıkaracak şekilde yeniden tasarladı; şık görseller ve güvenilir yorumlarla desteklenerek seyahat edenleri paralarının daha fazlasını platform üzerinden harcamaya teşvik ediyor. Seçenekler Hawaii’de sörf derslerinden Floransa dışında trüf mantarı aramaya, kiraladığınız evde masaj sipariş etmeye kadar uzanıyor.Seyahat için her şeyi yapan bir uygulama
Baş İşletme Sorumlusu Dave Stephenson bir röportajda, “Sanırım Airbnb’de kurulduğumuzdan bu yana en büyük değişikliklerden biri bu” dedi. Daha geniş hedef, Airbnb’yi tüm seyahat için bir platforma dönüştürmek ve nihayetinde, kurucu ortağı ve CEO’su Brian Chesky’nin dediği gibi, günlük hayat için her şeyi yapan bir uygulama haline getirmek. Amazon’da eski CFO olan Stephenson, Airbnb’nin bu dönüşümünde önemli bir rol oynuyor.Seyahatte yaptıklarınız genellikle o geziyin unutulmaz kılan şeydir. Mesela İzlanda gezisi kiralık arabayla tanımlanmaz. Orada kaplıca banyosu yapmak ya da balinaları izlemek için unutulmaz bir tekne turu deneyimlemek önemlidir. Teoride, pazar çok büyük. Seyahat sitesi Skift, dünya çapında tur ve aktiviteler pazarının yıllık 250 milyar dolardan fazla değer taşıdığını tahmin ediyor. Ama Amazon gibi şirketlerin bile hizmetlere başarılı bir şekilde girememesinin iyi nedenleri var. Yüzlerce kez, az katılımla rezerve edilebilen ev kiralamaların aksine, hizmetler her seferinde birinin fiziksel olarak bulunmasını gerektirir. Bu da onları otomatikleştirmeyi, standartlaştırmayı veya ölçeklendirmeyi zorlaştırır ve çoğunlukla daha az karlı yapar. Ev sahipleri de uygun teşviklerden yoksun olabilir: bazıları evlerini üçüncü taraf sağlayıcılar için bir mağazaya dönüştürme fikrine direniyor.
Seyahat edenler genellikle uçuş, araba ve konaklamalarını erken sabitler, deneyimlerini ise çok daha sonra planlar. Bu, seyahat planlaması yapılırken tüketiciyi yakalama fırsatını kolaylaştırmaz. Deneyimler alanındaki rakip GetYourGuide’ın CFO’su Nils Chrestin, uçuş veya konaklamayla birlikte deneyim rezervasyonu yapanların oranının çok düşük olduğunu söylüyor.
GetYourGuide ve Viator (Tripadvisor’a ait) gibi deneyim platformları on yıllardır bu alanda ancak ölçek büyütmek kademeli bir süreç olarak kanıtlanmış. Örneğin, binlerce küçük işletmeyi çevrimiçi getirmek çoğunlukla birebir iletişim gerektiriyor. Marjlar da çok ince. Geçen yıl Viator yaklaşık 840 milyon dolar satış yaptı ama faiz, vergi, amortisman öncesi kar marjı yüzde 4’ün altındaydı. GetYourGuide’dan Chrestin, daha büyük ölçeğin sektörde karlılığı artıracağını; çünkü tekrar eden müşterileri çekmek için daha az pazarlama harcaması gerektiğini belirtti.
Stephenson, Deneyimler ve Hizmetler’in nihayetinde milyarlarca dolarlık işlere dönüşebileceğini, bu durumun Airbnb’nin yaklaşık 12 milyar dolarlık konaklama işine önemli bir katkı sağlayacağını söylüyor. Ama bunun zaman ve sürekli odaklanma gerektireceğini belirtiyor. TD Cowen’den analist Kevin Kopelman, yatırımcıların henüz bu yeni girişimlere çok fazla kredi vermediğini, bunun kısmen Airbnb’nin son yıllarda deneyimlerde yaşadığı zorluklardan kaynaklandığını belirtiyor.
Markayı güçlendiriyorlar ama ölçeklenebilir işler değiller
Yeni sürüme dikkat çekmek için Airbnb, “Airbnb Originals” başlığı altında yüksek profilli deneyimler sundu. Patrick Mahomes ile futbol klinikleri ya da Megan Thee Stallion’un küratörlüğündeki anime etkinliği gibi ünlü temalı deneyimler. Bunlar rezervasyonlardan çok dikkat çekmek için tasarlandı. Markayı güçlendiriyorlar ama ölçeklenebilir işler değiller. Yeni iş, Airbnb’nin kendisini Booking.com veya Expedia’nın soğuk verimliliğine karşı duygusal bir rezonans yaratma çabasının parçası. Platforma hizmetler ekleyerek, şirket ayrıca masaj veya yerinde yemek gibi olanaklar nedeniyle profesyonel konaklamayı tercih eden birçok seyahatçiden pazar payı kapmayı umuyor. Stephenson, “İnsanlar için bu ek yetenekleri kolaylaştırabilir ve tamamlayabilirsek, bu onların başka yere gitmek yerine Airbnb’de kalmak için bir sebep daha olur. Bu benim için bir ışık yanması gibiydi" diye konuştu. Sonra Airbnb’ye başvurarak işe koyuldu. Bu onun için büyük bir kar merkezi değil hala yan iş olarak ayrı bir pazarlama işi yürütüyor. Ama kişisel olarak tatmin edici olduğunu söylüyor. Airbnb markasına kişilik katıyor; seyahat edenlerin başka kolayca bulamayacağı bir şey.İşte bu marka pazarlaması tezi. Ama marka Wall Street’te sizi bir yere kadar götürür. Airbnb’nin markası zaten, hisselerinin Booking Holdings’e göre yaklaşık yüzde 25 değer primiyle işlem görmesinin büyük bir nedeni. Ancak birçok yatırımcı, ticaret gerilimlerinin seyahat pazarını soğutma tehdidi karşısında bunu sorguluyor. Airbnb, getirinin sadakat ve pazar farklılaştırmasında, nihayetinde ise kazançlarda olacağına inanıyor. Bu makul bir tahmin. Ama sabır gerektirecek.