Saronic'in büyük planı: Çin’i yenmek için robot gemiler
Saronic Amerika'nın denizcilik hakimiyetini geri kazanacağına inanıyor. Üç yaşındaki şirket ağustosta şimdiye kadar inşa etmeye çalıştığı en büyük gemi olan 46 metre uzunluğundaki Marauder'ı politikacılar ve yöneticilere gösterdi. Saronic mürettebatsız gemiyi, iki adet 12 metre uzunluğunda yük konteynerini, bir mürettebatlı gemiye göre yüzde 30 daha düşük maliyetle, 5 bin 600 kilometreye kadar taşıyacak şekilde tasarladı. Konsept olarak, daha küçük ABD limanlarına ticari yük taşımak için ideal. Ancak şimdilik, savaş zamanlarında Pasifik'e dağılmış ABD birliklerine malzeme taşıması ya da füze rampalarından saldırı yapması için çok pahalı.
“Çinlileri geride bırakmak istiyoruz”
Şirketin CEO’su Dino Mavrookas'a göre Marauder, Amerika'nın denizcilik hakimiyetini geri kazanması adına önemli bir adım. Mürettebatları ve insan hayatını destekleyen tüm sistemleri ortadan kaldırarak, Saronic'in gemileri daha basit, daha hızlı ve daha ucuz inşa edebileceğini savunuyor, bu da Amerika'nın zayıflayan gemi inşa endüstrisini canlandırabilir. Forbes’a konuşan Mavrookas, “Sadece Çinlilerle rekabet etmek istemiyoruz. Çinlileri geride bırakmak istiyoruz” dedi.
44 yaşındaki ABD donanmasının özel kuvvetleri Navy SEAL, uzun vadeli bir mücadeleyle karşı karşıya. Son yirmi yılda Çin, düşük işçilik maliyetleri ve ağır devlet yatırımları sayesinde, dünya çapında önemli bir gemi üreticisi haline geldi. Şu anda dünya ticaret gemilerinin yüzde 53'ünü üretiyor. ABD ise 2. Dünya Savaşı sonrası global gemi üreticisi devinden, bugün yalnızca yüzde 0,1’ini üretiyor. Geçen yıl, Çin Devlet Gemi İnşa Kurumu, tonaj bazında ABD gemi inşa endüstrisinin 2. Dünya Savaşı'ndan sonra ürettiği tüm ticari gemilerden daha fazla gemi inşa etti. Çin donanması şu anda ABD'den daha fazla gemiye sahip ancak Amerikan savaş gemileri hala iki katı fırlatıcı hücresine sahip.
Potansiyel bir Tayvan çatışması yaklaşırken Washington alarma geçmiş durumda. Her iki taraf da Pasifik’teki bir savaşı desteklemek için gerekli deniz kuvvetlerini ve sivil kargo filosunu genişletmek için çaba gösteriyor. ABD Başkanı Donald Trump’ın temmuz ayında kabul edilen 29 milyar dolarlık yasa tasarısı, donanma gemi inşa ve sanayi tabanı yeniden canlandırma için büyük yatırımlar içeriyor. Ancak, iç tersane kapasitesi ve iş gücü eksikliği, hızlıca aşılabilecek bir engel değil.
Pentagon'a önerdiği strateji
Saronic, Pentagon'a farklı bir yaklaşım öneren büyüyen savunma teknoloji girişimlerinden biri: küçük, ucuz, otonom gemiler üretmek ve bu gemileri sürüler halinde kullanarak devriye gezmek, yeniden ikmal yapmak ve insana zarar vermeden savaşa girmek. Eğer bir tanesi kaybolursa, büyük bir kayıp sayılmaz. Saronic, bu alandaki en iyi finanse edilen şirket. Şubat ayında, Elad Gil ve Andreessen Horowitz gibi destekçilerden 4 milyar dolar değerleme ile 600 milyon dolar yatırım aldı ve toplam yatırımını 850 milyon dolara çıkararak, rakibi Saildrone'un üç katından fazla bir finansman sağladı.
Mayıs ayında, Saronic 392 milyon dolara kadar bir değerlemeye sahip olan, şirketin 2 milyon dolardan daha düşük maliyetle ürettiği 7,3 metre uzunluğundaki Corsair için bir donanma sözleşmesi elde etti. Bu tutar, ayda 30 adet 4,9 metre uzunluğunda robot tekne ürettiğini söyleyen rakip BlackSea'nin sözleşmesini geride bırakıyor. Saronic, Corsair'ı seri üretmeye başladığını söylüyor. Austin fabrikasında, ilk 14 tekneyi inşa ettikten sonra, şu anda yılda 500 adet üretiyor. Bu sayıyı beş katına çıkaracak daha büyük bir fabrika açmak için hazırlık yapıyor.
Daha büyük gemiler yapmayı hedefliyor
Ancak Corsair dışında Saronic, daha büyük boyutlar, daha uzun menziller, artan görev kapasiteleri ve daha büyük ücretler hedefleyerek küçük tekneler pazarından çıkmayı planlıyor. Mavrookas, Louisiana’daki tersane etrafındaki şeker kamışı tarlalarını kaldırmayı ve kapasitesini yılda 50 gemi üretecek şekilde genişletmek için 3 ila 5 yıl içinde 500 milyon dolardan fazla yatırım yapmayı planlıyor. Bu gemiler 76 metreye kadar uzunlukta olacak.
Saronic, Port Alpha adını verdiği devasa bir tersane inşa etmek için ABD genelinde farklı alanları değerlendiriyor. Mavrookas, 5 yıl içinde bin dönümlük alanda ve 1,6 kilometre uzunluğunda bir sahil şeridi üzerinde son derece verimli ve modern bir tersane inşa etmek için 5 milyar dolar harcamayı hedefliyor. Bu ABD'deki en büyük tersane olan Newport News'ün iki katı büyüklüğünde olacak.
Gelecek yıldan itibaren CEO Mavrookas, Port Alpha'nın 305 ila 457 metre uzunluğunda 400 ila 500 gemi üretmesini umuyor; bu gemiler arasında robot Panamax sınıfı yük gemileri de olacak. Şirketin gemi üretimini dönüştürme çalışmalarını, SpaceX'te üretim müdürü olarak görev yapan John Morgan yönlendiriliyor. Morgan, bu şirketten ve Tesla'dan ilham alarak, inşaat sırasında gemileri büyük bir tente altında inşa ederek Port Alpha'da zaman kazanmaya çalışıyor.
"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
-
-
-
-
-
Tumurly CEO'su Furkan Yazıcı: 75 ülkeye ihracat yaparak global bir marka olmak istiyoruz
Erkan Kızılocak / Kıdemli Editör
-