Google’ın sürücüsüz araba projesi olarak 2009’da başlayan Waymo gelecek yıl yolcu hizmetini dört kattan fazla artırmayı ve ABD’de yeni şehirlere girerken Birleşik Krallık ve Japonya’da faaliyet göstermeye başlamasıyla haftada en az bir milyon ücretli robotaksi yolculuğunu karşılamayı hedefliyor. Bu şirketin otonom sürüş işi için belirlediği ilk net hedef. Kaliforniya, Mountain View merkezli şirket; Phoenix, Los Angeles, San Francisco ve Körfez Bölgesi toplulukları, Austin, Atlanta ve geçen ay itibarıyla Miami’de ayda 1 milyondan fazla yolculuk gerçekleştiriyor. Waymo bir blog gönderisinde bunun “2026 sonuna kadar her hafta ulaşma yolunda olduğumuz bir sayı” olduğunu belirtti. “2026’ya bakarken Tokyo ve Londra gibi uluslararası şehirler de dahil olmak üzere 2026’da 20’den fazla ek şehirde operasyonlarının erken altyapısını hazırlıyoruz.”
Yolculuk başı en az 20 dolar kazanıyor
Waymo finansal verileri paylaşmıyor ancak çeşitli tahminler yolculuk başına en az 20 dolar kazandığını öne sürüyor ki bu da ayda 20 milyon doların üzerine çıkıyor. Haftada 1 milyon yolculukla yıllık gelir yaklaşık 1 milyar dolara ulaşacak; bu, erken aşamadaki robotaksi pazarı için bir dönüm noktası. Bu hacimde yolculuğu karşılamak için şirket filosunun gelecek yıl mevcut 2 bin 500’den en az 10 bin araca çıkması gerekecek; mevcut Jaguar I-Pace SUV’lerine ek olarak muhtemelen elektrikli Hyundai Ioniq 5 hatchbackleri ve Zeekr RT mikrovanları da dahil olacak.
Güvenlik endişeleri
Hizmet yolcular arasında popüler olsa da Waymo’nun hızlı büyümesi yeni zorlukları da beraberinde getiriyor. Örneğin şirketin güvenlik konusundaki itibarı, San Francisco’da sensörler tarafından algılanmadan araçlarından birinin altına giren kedi Kit Kat’ın ekim ayında kazara öldürülmesinin ardından zedelendi. Geçen ay, San Francisco’da yola fırlayan küçük bir köpek bir Waymo taksisi tarafından öldürüldü. Her iki olay da insanlarla ilgili ciddi kazaları veya ölümleri olmayan şirketin ek güvenlik yükseltmelerine ihtiyaç duyup duymadığı sorusunu gündeme getirdi. Ayrıca Waymo geçen hafta, Texas’ta park etmiş okul otobüsleriyle karşılaştığında durmadığına dair raporların ardından yazılımı güncellemek için tüm filoyu geri çağırdı.
Waymo’nun güvenlikten sorumlu başkanı Mauricio Peña yaptığı açıklamada, “Yayalarla ilgili yaralanmalı kazaları insan sürücülere göre 12 kat daha az yaşadığımızı gösteren güçlü güvenlik kaydımızla inanılmaz derecede gurur duyuyor olsak da en yüksek güvenlik standartlarını korumak davranışımızın daha iyi olması gerektiğini kabul etmeyi gerektiriyor" dedi. Öte yandan, Waymo’nun güvenlik sicili robotaksi alanındaki rakiplerinden daha iyi durumda; bunlar arasında bir yıl önce San Francisco’da bir yayaya çarpmasının ardından kapatılan General Motors’un Cruise birimi de bulunuyor. Otonom sürüşte lider olduğunu iddia eden Tesla ve CEO’su Elon Musk ise sözde Tam Otonom Sürüş özelliğiyle ilgili süregelen hukuki sorunlarla ve bunun kullanımına bağlı çok sayıda kaza ve can kaybıyla uğraşıyor. Geçen hafta Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi, FSD’ye yönelik devam eden soruşturmayı genişlettiğini açıkladı.
Ancak Waymo’nun güvenlik sorunları şimdiye kadar bu kadar ciddi görünmese de bazı eleştirmenler şirketin çok hızlı genişlediğini ve belki de bir olası halka arz öncesinde acele ettiğini düşünüyor. Carnegie-Mellon Üniversitesi profesörü ve otonom sürüş araştırmacısı Phil Koopman bir blog yazısında, “100 milyon millik deneyimden sonra ‘dünyanın en deneyimli sürücüsünün’ öngörülebilir durumlarla hala neden başa çıkmakta zorlandığını merak etmeden edemiyoruz,. Waymo, ya halka arzını yapana kadar ya da hafife alamayacağı bir talihsiz olay yaşayana kadar bu genişleme hızını aynı şekilde sürdürmek için tüm teşviklere sahip. Hangisinin önce olacağı ise belirsiz" ifadelerini kullandı.