;
Arama

Tesla otonom sürüş iddialarıyla tüketicileri aldatıyor mu?

Kaliforniya’da Motorlu Taşıtlar Dairesi, Elon Musk’ın elektrikli araç şirketine, oto pilot ve tam otonom sürüş özelliklerini pazarlama şeklini değiştirmesi için 60 gün süre verdi; aksi takdirde 30 günlük satış yasağıyla karşı karşıya kalacak.

17 Aralık 2025, 15:04

Milyarder Elon Musk liderliğindeki otomobil üreticisi, oto pilot ve tam otonom sürüş özellikleri için eyaletin ve bir hakimin aldatıcı pazarlama uygulamaları olarak belirlediği yöntemleri değiştirmezse Tesla, Kaliforniya'da yeni elektrikli araç satamayacak. Hakim Juliet Cox, Austin merkezli şirketin yıllardır alıcıları mevcut otomasyon seviyeleri konusunda yanlış bilgilendirdiğini ve bu nedenle araçlarının kendi kendine sürüş yeteneklerini olduğundan daha yüksek göstermek suretiyle aldatıcı bir izlenim yarattığını söyledi. Eyaletin Motorlu Taşıtlar Dairesi’nden (DMW) yapılan açıklamada, Cox’un, Tesla’nın ABD’deki en büyük pazarı olan California’da 30 günlük satış ve üretim durdurma cezası önerdiği belirtildi. DMV, satış yasağını hemen uygulamayacak ve bunun yerine Tesla’ya pazarlama dilini değiştirmesi için 60 gün süre verdiğini açıkladı. Kurum, Tesla’nın Fremont, California’daki fabrikasında üretimi durdurmayı planlamadığını belirtti.

DMV Direktörü Steve Gordon, e-posta yoluyla yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Bugünkü DMV kararı, departmanın her araç üreticisini en yüksek güvenlik standartlarına uymaya zorlayacağını ve Kaliforniya'daki sürücüleri, yolcuları ve yayaları koruyacağını teyit ediyor. Tesla, bu kararı ertelemek ve bu sorunu kalıcı olarak çözmek için basit adımlar atabilir."

ABD'de ilk defa

ABD’de bir ilk olan bu hamle, Sacramento’daki duruşmalardan aylar sonra geldi. Bu duruşmalarda özerk araç teknik uzmanları, Tesla’nın özelliklerinin sürücüler tarafından neredeyse sürekli izlenmesi gerektiğini ve Waymo gibi robotaksilerde bulunan yeteneklere sahip olmadığını detaylandırdı. Dünyanın en zengin kişisi olan Musk, Tesla’nın otonom sürüşte lider olmasının öncelikli hedeflerinden biri olduğunu söyledi ancak özellikle sensörler açısından nispeten düşük maliyetli bir yaklaşım benimsiyor. Tesla, yalnızca kamera tabanlı bir sistem kullanıyor; özerk araçların her ışık koşulunda ve 3B ortamda görebilmesini sağlayan daha gelişmiş lazer lidar ve radar birimlerinden kaçınıyor. Federal güvenlik soruşturmacıları yakın zamanda Tesla’nın otonom yazılımıyla ilgili devam eden soruşturmayı genişletti.

Kaliforniya'daki 30 günlük satış kaybı, Tesla’nın 2026 gelirini potansiyel olarak on milyonlarca dolar azaltabilir ve şirketin elektrikli araç satış hacminin zaten düşmekte olduğu bir döneme denk geliyor. Ayrıca, şirket Waymo’ya rakip bir robotaksi hizmeti oluşturmayı hedeflerken gerçekleşiyor. Şirket, Austin’de 29 araçlık bir filo ile ücretli müşterilere sürüşler sağlıyor ancak bu sürüşlerde ön koltukta bir insan güvenlik sürücüsü bulunuyor. Şirket, Austin’de tamamen otonom robotaksi versiyonlarını test etmeye başladı, ancak şimdilik ücretli müşteriler bulunmuyor. Tesla’nın otonom sürüş teknolojisine yönelik yatırımcı heyecanı, hisseleri bu hafta yükselterek 16 Aralık’ta tüm zamanların en yüksek seviyesi olan 489,88 dolara çıkardı.


Sayfa Sonu

Yüklenecek başka sayfa yok