Kelly Ortberg Boeing’de yeni sınavlara hazırlanıyor
Kelly Ortberg, Boeing’de kriz ortamında geçen bir yılın ardından şirketi toparladı, ancak önünde üretim, kârlılık ve rekabet sınavları var.
09 Ağustos 2025, 14:42
Kelly Ortberg, Boeing’de göreve gelişinin birinci yılında şirketin serbest düşüşünü durdurdu. Şimdi ise üretimi artırmak, savunma ve uzay bölümünü canlandırmak ve kârlılığı yeniden sağlamak gibi yeni zorluklarla karşı karşıya.
Boeing CEO’su Kelly Ortberg, Ocak 2024’te yeni bir 737 MAX’te yaşanan orta hava panel kopmasının ardından derinleşen kriz ortamında göreve geldi. Bu olay, selefinin istifasına yol açmış, 2018 ve 2019’daki 346 kişinin yaşamını yitirdiği iki ölümcül MAX kazasını hatırlatmıştı.
Florida’da emeklilik hayatı sürerken Boeing yönetim kurulunun teklifiyle görevi kabul eden Ortberg, güveni yeniden tesis etme, üretim hattına yakın durma ve güvenlik, kalite ile şeffaflık taahhütlerini yerine getirme sözü verdi.
Şirket hisseleri son bir yılda yüzde 39 arttı; en büyük yükselişler, 737 üretimindeki artışla son aylarda geldi. Ancak Boeing hâlâ para kaybediyor; Airbus’ın gerisinde, savunma ve uzay programlarında sorunlar yaşıyor, yüksek borç yükü taşıyor, en büyük tedarikçisi Spirit AeroSystems’i satın alma sürecinde ve yeni uçaklarının sertifikasyonunda gecikmeler var.
Ortberg’in öncelikli hedefi, 737 MAX üretimini kriz öncesi seviyelere ve ötesine taşımak, ardından bu modeli yenisiyle değiştirmeye hazırlanmak.
Göreve geldiğinde Boeing, kalite yerine kârı öne çıkaran, standartlardan ödün veren ve müşteriler ile düzenleyicileri yanlış yönlendiren bir şirket imajına sahipti. Ortberg, hataları azaltmaya, üretim kalitesini artırmaya ve sıra dışı işlemleri ortadan kaldırmaya odaklandı.
Nisan ayında çalışanlara tanıtılan yeni değerlerden biri “Niyet göster!” oldu. Alaska Airlines CEO’su Ben Minicucci, Ortberg’in Seattle’daki üretim hattında fiilen bulunmasını “önceki yönetimlerden farklı” olarak nitelendirdi.
Ortberg, Washington’daki lobi çalışmalarını deneyimli havacılık politikacısı Jeff Shockey’e emanet etti. Boeing, üretim artışı ve yeni uçak sertifikasyonları için FAA desteğine, ayrıca F-47 projesi için federal hükümetin sürekli desteğine ihtiyaç duyuyor.
Boeing, yılın ilk yarısında 643 milyon dolar zarar açıkladı. 777-9 ve 737 MAX’in en küçük (MAX 7) ve en büyük (MAX 10) modellerinin sertifikasyonları gelecek yıla ertelendi.
Ortberg, bu on yıl içinde Airbus’tan pazar payını geri alacak yeni bir uçak projesi başlatmak zorunda. Aksi takdirde, şirketin bir on yıl daha ikinci planda kalma riski bulunuyor.
Ortberg, yakın tarihli bir kazanç toplantısında, “Günden güne ilerlemek, performansımızı iyileştirmek, sorunları çözmek, güveni yeniden tesis etmek ve müşterilerimiz ile nihai kullanıcılarımızda güven oluşturmak” değerlendirmesini yaptı.
Boeing CEO’su Kelly Ortberg, Ocak 2024’te yeni bir 737 MAX’te yaşanan orta hava panel kopmasının ardından derinleşen kriz ortamında göreve geldi. Bu olay, selefinin istifasına yol açmış, 2018 ve 2019’daki 346 kişinin yaşamını yitirdiği iki ölümcül MAX kazasını hatırlatmıştı.
Florida’da emeklilik hayatı sürerken Boeing yönetim kurulunun teklifiyle görevi kabul eden Ortberg, güveni yeniden tesis etme, üretim hattına yakın durma ve güvenlik, kalite ile şeffaflık taahhütlerini yerine getirme sözü verdi.
Bir yılda gelen kazanımlar
Ortberg liderliğinde Boeing, 737 hattında verimlilik ve kaliteyi artırdı, Başkan Donald Trump’ın ticaret politikalarında yön buldu, kazalara ilişkin ABD Adalet Bakanlığı davasının düşmesi için anlaşma sağladı, büyük uçak siparişleri aldı ve ABD’nin ilk altıncı nesil savaş uçağı F-47’nin üretim sözleşmesini kazandı.Şirket hisseleri son bir yılda yüzde 39 arttı; en büyük yükselişler, 737 üretimindeki artışla son aylarda geldi. Ancak Boeing hâlâ para kaybediyor; Airbus’ın gerisinde, savunma ve uzay programlarında sorunlar yaşıyor, yüksek borç yükü taşıyor, en büyük tedarikçisi Spirit AeroSystems’i satın alma sürecinde ve yeni uçaklarının sertifikasyonunda gecikmeler var.
Ortberg’in öncelikli hedefi, 737 MAX üretimini kriz öncesi seviyelere ve ötesine taşımak, ardından bu modeli yenisiyle değiştirmeye hazırlanmak.
Kültür değişimi
Iowa doğumlu 65 yaşındaki Ortberg, Rockwell Collins’te CEO’luğa kadar yükselmiş, şirketi RTX’in ortaya çıkmasını sağlayan birleşmelere liderlik etmişti. Sert, doğrudan iletişim tarzıyla tanınan Ortberg, 2021’de emekli olmuştu.Göreve geldiğinde Boeing, kalite yerine kârı öne çıkaran, standartlardan ödün veren ve müşteriler ile düzenleyicileri yanlış yönlendiren bir şirket imajına sahipti. Ortberg, hataları azaltmaya, üretim kalitesini artırmaya ve sıra dışı işlemleri ortadan kaldırmaya odaklandı.
Nisan ayında çalışanlara tanıtılan yeni değerlerden biri “Niyet göster!” oldu. Alaska Airlines CEO’su Ben Minicucci, Ortberg’in Seattle’daki üretim hattında fiilen bulunmasını “önceki yönetimlerden farklı” olarak nitelendirdi.
Trump ile zorlu süreç
Ortberg, şubat ayında Air Force One yenileme programındaki gecikme ve maliyet aşımları nedeniyle Trump’ın sert eleştirilerine maruz kaldı. Ancak mayısta Trump ile birlikte Katar Havayolları’ndan rekor geniş gövdeli uçak siparişi kutlamasına katıldı.Ortberg, Washington’daki lobi çalışmalarını deneyimli havacılık politikacısı Jeff Shockey’e emanet etti. Boeing, üretim artışı ve yeni uçak sertifikasyonları için FAA desteğine, ayrıca F-47 projesi için federal hükümetin sürekli desteğine ihtiyaç duyuyor.
Devam eden sorunlar
Ortberg, geçen yıl Batı Yakası’nda 33 bin sendika üyesinin 7 hafta süren grevini bitirmekte zorlandı. Bu hafta ise savaş uçağı üreten 3 bin 200 sendika çalışanı greve gitti.Boeing, yılın ilk yarısında 643 milyon dolar zarar açıkladı. 777-9 ve 737 MAX’in en küçük (MAX 7) ve en büyük (MAX 10) modellerinin sertifikasyonları gelecek yıla ertelendi.
Ortberg, bu on yıl içinde Airbus’tan pazar payını geri alacak yeni bir uçak projesi başlatmak zorunda. Aksi takdirde, şirketin bir on yıl daha ikinci planda kalma riski bulunuyor.
Ortberg, yakın tarihli bir kazanç toplantısında, “Günden güne ilerlemek, performansımızı iyileştirmek, sorunları çözmek, güveni yeniden tesis etmek ve müşterilerimiz ile nihai kullanıcılarımızda güven oluşturmak” değerlendirmesini yaptı.