ABD’nin çelik ve alüminyum vergileri şirketleri nasıl etkileyecek?
ABD Başkanı Donald Trump, çelik ve alüminyum ithalatına yüzde 25 gümrük vergisi koymasının üzerinden üç ay geçmeden gümrük vergilerini yüzde 50'ye yükseltti. Çarşamba günü yapılan bu hamlenin ABD'li çelik şirketlerini desteklemeye yardımcı olacağını söyledi ancak birçok ABD’li işletme son artışın kendilerine zarar vereceğini ve tüm Amerikalılar için fiyatları yükselteceğini söylüyor.
ABD'li inşaatçılar, araba üreticileri, petrol üreticileri ve konserve üreticileri en çok etkilenenler arasında olacak. Bu ve diğer sektörlerdeki birçok şirket muhtemelen maliyet artışlarını müşterilerine yansıtacak. Washington'daki bir araştırma kuruluşu olan Peterson Uluslararası Ekonomi Enstitüsü'nde kıdemli bir araştırmacı olan Mary E. Lovely, “Bu tüketiciler için daha yüksek maliyetler anlamına geliyor” dedi. İşte Trump'ın son gümrük vergilerinden en çok etkilenebilecek sektörlerden bazıları:
Çelik üreticileri
Çelik üreticilerini temsil eden endüstri grupları, ABD'de yatırımları teşvik edebileceğini ve istihdam yaratabileceğini söyledikleri daha yüksek vergileri övdü. Amerikan Demir Çelik Enstitüsü Başkanı ve CEO'su Kevin Dempsey, son artışın ABD'li çelik üreticilerinin Çin ve küresel pazarı metalle dolduran diğer ülkelerle rekabet etmesine yardımcı olacağını söyledi. Dempsey, sektörün çelik ithalatına uygulanan yüzde 25'lik gümrük vergisinin tek başına yeterli olmadığından endişe ettiğini belirtti. Dempsey, “Yüzde 50'ye yapılan artış çok haklı ve çelik ithalatında yeni bir artışın önlenmesine yardımcı olacak” diye ekledi. CEO, yüksek gümrük vergilerinin nihayetinde yeni istihdam yaratılmasına yardımcı olacağını da belirtti.
İngiltere'deki tedarikçiler, ülkenin geçen ay Trump yönetimiyle müzakere ettiği bir erteleme kapsamında, şimdilik ABD'ye sattıkları çelik ve alüminyum için yüzde 25'lik bir gümrük vergisiyle karşı karşıya kalmaya devam edecek. Ancak Kanada gibi diğer metal ihracatçıları ağır darbe alacak. Kanada, ABD'nin en büyük yabancı çelik ve alüminyum tedarikçisi konumunda. Kanada Çelik Üreticileri Birliği, Trump yönetiminin son artışını kınadı ve yaptığı açıklamada “ABD pazarını esasen yerli sanayimize kapatıyor” dedi. Meksika, Brezilya, Güney Kore ve Almanya da büyük çelik tedarikçileri arasında yer alıyor. Avrupa Çelik Birliği, yönetimin son artışının, ülkeler başka pazarlar ararken Avrupa'ya ucuz yabancı çelik akınına yol açabileceği uyarısında bulundu.
Alüminyum üreticileri
Alüminyum üreticilerini temsil eden endüstri grupları, Trump yönetiminin sektörü güçlendirme girişimlerine destek verdi. Ancak yetkililer, ABD'li alüminyum şirketlerinin daha özel ürünlere dönüştürmek için Kanada'dan güvenilir bir metal kaynağına ihtiyaç duyduklarını da söylediler. Sektör yetkilileri, bu tür üretimin ABD'deki istihdamı ve yatırımları desteklediğini belirtti.
Otomobil üreticileri
Yüksek çelik tarifelerinin ABD’de yeni otomobil ve kamyonların maliyetini artırması muhtemel. Bu durum, halihazırda yeni araçlar için neredeyse rekor fiyatlarla karşı karşıya olan tüketiciler ve ithal araçlar, motorlar ve diğer bileşenler üzerindeki önceki tarife artışlarından kaynaklanan yüksek maliyetlerle mücadele eden otomobil şirketleri için kötü olacaktır. General Motors, Ford Motor ve Stellantis adına lobi faaliyetleri yürüten Amerikan Otomotiv Politikaları Konseyi Başkanı Matt Blunt, “Bu gümrük vergisi artışları hem ithal hem de yerli çelik ve alüminyum maliyetlerini daha da yükseltecek ve dolayısıyla ABD'de bir otomobilin montaj maliyetini arttıracaktır. Bu eylem, ABD sanayisini ve ABD çalışanlarını küresel pazarda dezavantajlı duruma düşürüyor” dedi.
Çelik ve alüminyum bir zamanlar yeni bir araba ya da kamyonun maliyetinin büyük bir kısmını oluşturuyordu. Bilgisayar çipleri ve diğer elektronik cihazlar artık araba başına bu metallerden çok daha pahalıya mal oluyor. Artan çelik ve alüminyum gümrük vergilerinin tek başına yeni araba fiyatlarında ne kadar artışa yol açacağı belli değil. Analistlerin tahminleri araç başına birkaç yüz dolar ile 1.000 dolar arasında değişiyor. Hatta bazı tahminler bu tutarların bile üzerine çıkıyor. Otomobil üreticileri ve tedarikçileri, Trump'ın daha önceki gümrük vergilerine uyum sağlamak için operasyonlarını değiştiriyor. Bazıları çelik stoklayarak yeni artırılan vergilerin etkisini geciktirecek bir yastık oluşturdu.
İnşaatçılar
Trump'ın gümrük vergileri konut maliyetlerini artırabilir ve inşaatçılar çelik ve alüminyum ürünleri için daha yüksek fiyatlar ödedikçe yeni inşaatlar için caydırıcı olabilir. Ulusal İnşaatçıları Birliği Başkanı Buddy Hughes, yönetimin çarşamba günü yaptığı son artıştan önce, inşaatçıların yeni tarifelerin yeni bir evin ortalama maliyetine 10.900 dolar ekleyeceğini tahmin ettiklerini söyledi.
Hughes yaptığı açıklamada, “Başkan Trump'ın çelik ve alüminyum tarifelerini iki katına çıkarma hamlesi, yapı malzemesi tedarik zincirlerini daha da bozarak ve iş belirsizliğini körükleyerek konut satın alınabilirliği üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olacaktır” dedi.
Petrol ve gaz Üreticileri
Yüksek çelik tarifeleri, boru hatları inşa etmek ve petrol ve doğal gaz üretmek için çeliğe ihtiyaç duyan ABD petrol şirketlerini de sıkıştıracak. Yöneticiler, çeliğin yeni bir kuyunun maliyetinin yüzde 10 ila 20'sini oluşturabileceğini söyledi. Trump'ın göreve gelmesinden bu yana petrol fiyatları yaklaşık yüzde 20 düşerken bile metal maliyetlerinin yükselmesi üreticiler için hoş olmayan bir kombinasyon. Genellikle önceden çok fazla malzeme sipariş etmeyen daha küçük şirketler özellikle zor durumda kaldı. Birçok şirket, Trump çelik ithalatına yönelik gümrük vergilerini artırmadan önce bile harcamalarını kısmıştı. Bazıları, ülkenin petrolünün çoğunu üreten ABD kaya petrolü havzalarındaki üretimin bu yılın sonlarına doğru zirve yapacağını tahmin ediyor.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?