Porsche ve Mercedes’in öğrenmesi gereken ders: Lüks elektrikli satılmıyor
Üç yıl önce Porsche yatırımcıları borsa girişine hazırlarken, şirketin finans müdürü elektrikli araçların yakında benzinli araçların gelirini geçeceğini vaat etti. Şimdi Taycan EV modeline olan talebin azalması ve üretim maliyetlerinin artması nedeniyle zor durumda kalan Alman üretici, batarya ile çalışan lüks SUV modelini rafa kaldırdı, diğer birkaç elektrikli modelin üretimini erteledi ve ürün yelpazesini güçlendirmek için daha fazla hibrit ve içten yanmalı motorlu araç eklemeyi planladığını duyurdu.
Zengin müşterileri ikna edemiyorlar
Bloomberg'ün haberine göre Porsche'nin yaşadığı zorluklar, otomotiv endüstrisi için endişe verici bir eğilimin belirtileri. Dünyanın dört bir yanındaki üreticiler, milyarlarca dolarlık yatırımlara rağmen, en zengin müşterilerini benzinli araçlardan bataryalı araçlara geçmeye ikna edemiyorlar.
Mercedes-Benz Group, 110 bin euro (129.151 dolar) fiyatlı elektrikli amiral gemisi EQS'yi satmakta zorlanırken, BYD ve Xiaomi'nin son derece uygun fiyatlarla tam donanımlı elektrikli araçları piyasaya sürmesiyle Çin'de Audi'lere olan talep çöktü. Stellantis NV'nin Maserati markası, geçen yılın sonunda tamamen elektrikli bir süper otomobil geliştirme planlarını, bu model için artık bir pazar görmediğini belirterek iptal etti. Polestar Automotive Holding UK ve Lucid Group gibi lüks odaklı elektrikli araç girişimleri, varlıklı sürücülerin bunun yerine benzinli araçları tercih etmeleri nedeniyle kar elde edemiyor.
“Aynı şekilde heyecanlandırmıyor”
İngiltere merkezli bayi Romans International'ın direktörü Tom Jaconelli, “Birçok müşteri benzinli motor severdir; V8, V12 veya yüksek devirli V6 motorların sesini ve karakterini isterler. Otomobil kültürü ve topluluk etkinlikleri hala içten yanmalı motorlu otomobiller etrafında dönüyor ve şimdilik elektrikli otomobiller meraklıları aynı şekilde heyecanlandırmıyor” dedi.
Daha pahalı elektrikli araçlara yönelik şüphecilik, daha uygun fiyatlı muadillerine yönelik şüphecilikle aynı nedenlerden dolayı yayıldı: Düzensiz şarj altyapısı, ilk modellerde görülen yazılım sorunları ve düşük ikinci el değerleri. Brüksel ve Washington'daki yetkililerin içten yanmalı motorları aşamalı olarak kaldırma planlarını sulandırmaya yönelik son hamleleri de bu duruma yardımcı olmadı.
Pahalı elektrikli araçlara olan talebin düşmesi, Çin'de yoğunlaşan rekabet ve ABD'deki gümrük vergileriyle zaten boğuşan otomobil üreticilerini vuruyor. Birçoğu, maliyetli pil üretim projelerini iptal ederek veya fonları içten yanmalı motorlu ve hibrit modellere geri aktararak rotalarını düzeltti. Porsche hisseleri bu yıl Frankfurt'ta dörtte bir oranında değer kaybetti, Mercedes hisseleri yüzde 2,3 oranında düştü. ABD pazarında zorluklar yaşayan Stellantis de Milano'da yüzde 35 oranında değer kaybetti.
Bununla birlikte, elektrikli otomobiller genel olarak pazarda ilerleme kaydediyorlar. Skoda, VW ve Renault gibi kitlesel pazar markalarının daha uygun fiyatlı batarya ile çalışan hatchback ve SUV modellerine olan güçlü talep sayesinde Avrupa'da satışlar artıyor. Çin'de ise şiddetli fiyat savaşı otomobil üreticilerinin kar marjlarını olumsuz etkiledi ancak alıcılar için büyük fırsatlar yarattı.
Premium segmentte BMW en iyi performansı sergiliyor ve ilk yarıda küresel elektrikli araç teslimatlarını yüzde 16 artırdı. CEO Oliver Zipse'nin aynı üretim hattında içten yanmalı, hibrit ve elektrikli araçlar üretme stratejisi, BMW'yi rakiplerinin maliyetli sapmalarından kurtardı. Sektörün önde gelen marjlarına sahip Ferrari ise İtalyan şirketin gelecek ay tanıtacağı ilk tam elektrikli modeliyle bu eğilimi tersine çevirebileceğine inanıyor.