Türkiye’nin e-ticaret hacmi 3 trilyon TL’ye ulaştı
Raporda, Türkiye e-ticaret pazarının büyüme eğilimini sürdürdüğü ancak hâlâ önemli bir potansiyel taşıdığı belirtiliyor. Yapay zeka, hızlı teslimat ve alternatif ödeme yöntemleri gibi teknolojilerin sektörde etkili olduğu ifade ediliyor. Ayrıca dijitalleşme, gençlerin alışveriş alışkanlıkları ve e-ihracatın yükselişi raporda öne çıkarılan konular arasında.
T.C. Ticaret Bakanlığı verilerine göre, pandemi sonrası dijitalleşmenin hızlanmasıyla 2022'de Türkiye'nin e-ticaret hacmi yüzde 111 büyüdü. 2023'te bu oran yüzde 133’e ulaştı ve 1,9 trilyon TL oldu. 2024'te ise pazar yüzde 61,7 artışla 3 trilyon TL seviyesine çıktı. Bu büyüklük, Türkiye Gayri Safi Yurt İçi Hasıla’sının yüzde 6,5’ine denk geliyor.

iyzico verilerine göre, 165 bin üye işyeri ve 6,5 milyon dijital cüzdan kullanıcısının analiz edildiği raporda, 2023 yılında ortalama sepet tutarı önceki yıla göre yüzde 87 arttı. 2024'te ise büyüme hızı yavaşladı ancak yüzde 47 artış devam etti. En çok kullanılan ödeme yöntemi kredi kartı oldu; işlem sayısında yüzde 51,4, toplam satışta ise yüzde 65,2 pay aldı.
Aylık verilere göre, 2024’te en çok işlem yapılan ay yüzde 9,4 ile temmuz oldu. Kasım ayında ise en yüksek ortalama sepet tutarı 1.137 TL olarak kayıtlara geçti. Sonbahar ve yıl sonu aylarında sepet büyüklüğü artarken, yaz aylarında daha ılımlı seyir izlendi.
Raporda, tüketici beklentilerinde değişim olduğuna da dikkat çekildi. Güvenli ve kesintisiz ödeme deneyimi hem işletmeler hem tüketiciler için önem kazanıyor. Ödeme süreçlerinin sorunsuz işlemesi, alışveriş deneyimini doğrudan etkiliyor.
Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner, yapay zeka ve veri analitiği gibi teknolojilerin e-ticarette dönüşümü hızlandırdığını vurguladı. Türkiye’nin e-ticaretin ekonomideki payını artırması ve küresel rekabette yer alması için teknoloji adaptasyonunu hızlandırması gerektiğini belirtti.
ETİD Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi ise Türkiye’nin e-ticarette bölgesel ve küresel güç kazandığını, e-ihracatın geliştirilmesi gerektiğini söyledi. Avrupa ve Orta Doğu pazarlarına yönelik stratejik hamlelerin Türkiye’yi bölgesel e-ticaret merkezi haline getirebileceğine işaret etti.

Raporun diğer verileri şöyle:
-
Turizm ve seyahat kategorisinde eylül ayı sepet büyüklüğü 7.137 TL ile en yüksek seviyeye ulaştı. Elektronik ve teknoloji alışverişlerinde kasım ayı kampanyaları etkili oldu; en yüksek sepet tutarı 3.797 TL olarak gerçekleşti.
-
Moda ve aksesuar kategorisinde kasım ayı sepet büyüklüğü 2.388 TL, kozmetik ve kişisel bakımda ise kasımda 1.112 TL olarak kaydedildi.
-
Moda ve aksesuar sektörü pazar payını yüzde 26,6’ya çıkardı ancak işlem payı yüzde 11,6’ya geriledi. Elektronik sektöründe pazar payı yüzde 11,5’e indi. Yiyecek ve içecek sektörü yüzde 106 büyüme gösterdi.
-
Mikro işletmeler satıcıların yüzde 90,9’unu oluşturuyor, ancak satış hacmi içindeki payları yüzde 2,7 seviyesinde. Büyük işletmeler ise satışların yüzde 81,7’sini karşılıyor.
-
Satıcıların yüzde 51,9’u İstanbul’da yer alıyor, ardından Ankara ve İzmir geliyor.
-
Moda ve aksesuar sektörü satıcıların yüzde 27,8’ini oluşturuyor, elektronik ve teknoloji yüzde 11,3, yiyecek ve içecek yüzde 9,6 oranında.
Bu yıl rapora, iyzico üye işyerlerinin katıldığı anket çalışması da eklendi. Anket sonuçları KOBİ’lerin dijitalleşme, müşteri kazanımı ve yurt dışına açılma alanlarında potansiyel taşıdığını, finansal yönetim ve lojistikte geliştirme alanlarının bulunduğunu gösterdi.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?