;
Arama

Elektrikli araçlara geçişte Avrupa frene bastı

Shell’in 15 bin sürücüyle yaptığı küresel ankete göre, elektrikli araçlara geçişteki istek Avrupa’da geçen yıla göre belirgin biçimde düşerken, sürücülerin en büyük endişesi hâlâ yüksek maliyetler. Kamusal şarj deneyiminde ise Avrupa, Çin ve ABD’nin gerisinde kalıyor.

17 Haziran 2025, 13:44 Güncelleme: 17 Haziran 2025, 14:13

Shell’in küresel düzeyde gerçekleştirdiği yeni bir anket, içten yanmalı motorlardan elektrikli araçlara geçiş konusundaki eğilimde önemli bir yavaşlamaya işaret ediyor. Araştırmaya göre bu düşüş özellikle Avrupa’da daha keskin şekilde hissediliyor. En büyük engel ise araçların yüksek maliyeti olarak öne çıkıyor.

Shell’in İngiltere, Çin, Almanya ve ABD dâhil olmak üzere birçok ülkede toplam 15 bin sürücüyle gerçekleştirdiği araştırma, 2024 itibarıyla elektrikli araçlara geçişteki isteğin azaldığını ortaya koydu. Shell’in mobilite ve perakende hizmetlerinden sorumlu yöneticisi David Bunch, “Avrupa bizi şaşırttı. Elektrikli araca geçişteki en büyük engel, araç maliyeti. Menzil kaygısı hâlâ mevcut ama giderek azalıyor” açıklamasında bulundu.

Yüksek maliyet caydırıyor

Elektrikli araçlar hâlâ içten yanmalı motorlu muadillerine göre ortalama yüzde 30 daha pahalı. Bu durum, özellikle Avrupa’daki sürücüler için en temel caydırıcı unsur olmaya devam ediyor. Ankete göre, 2023 yılında Avrupalı katılımcıların yüzde 48’i elektrikli araçlara geçmeyi düşünürken bu oran 2024’te yüzde 41’e geriledi. ABD’de ise düşüş üç puanla yüzde 31’e indi.

Şarj deneyiminde Avrupa geri planda kaldı

Araştırma, kamusal şarj altyapısı konusunda da önemli bir farkındalık ortaya koydu. Avrupalı sürücülerin yalnızca yüzde 50’si kamusal şarj altyapısının son bir yılda iyileştiğini düşünürken, bu oran ABD’de yüzde 80, Çin’de ise yüzde 74 olarak ölçüldü.

Dahası, kamusal şarj hizmetlerinin maliyet etkinliği konusunda da Avrupa geride kaldı. Avrupalı sürücülerin sadece yüzde 17’si kamuya açık şarj noktalarının “paranın karşılığını verdiğini” düşünürken, bu görüşe katılanların oranı ABD’de yüzde 71’e, Çin’de ise yüzde 69’a ulaştı.

Shell hızlı şarja odaklanıyor

Shell’in elektrikli araç stratejisi ise ev tipi şarj çözümlerinden ziyade hızlı, yol üstü şarj noktalarına odaklanıyor. Şirketin şu anda dünya genelinde 75 bin şarj noktası bulunuyor. Shell’in öncelikli elektrikli araç pazarları arasında Çin, İngiltere, Almanya, İsviçre, Singapur, Hollanda ve ABD yer alıyor.

Anket sonuçları, Shell gibi büyük enerji şirketlerinin elektrikli araçlara dair stratejik kararlarını yönlendirme açısından da kritik önem taşıyor. Şarj altyapısı yatırımlarının kullanıcı memnuniyetini artırmadaki rolü, özellikle Avrupa gibi bölgelerde öne çıkmaya devam ediyor.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Musk'ın robotaksi rüyası kabusa dönüşebilir mi?

    Musk'ın robotaksi rüyası kabusa dönüşebilir mi?

  • Hyundai’nin ABD’deki en büyük fabrikası işçi bulamıyor

    Hyundai’nin ABD’deki en büyük fabrikası işçi bulamıyor

  • Musk'ın ilgisi artık arabalarda değil

    Musk'ın ilgisi artık arabalarda değil

  • Tesla satışları rekor seviyede düştü

    Tesla satışları rekor seviyede düştü

  • Xiaomi 2027’den itibaren elektrikli araçlarını yurt dışına satmayı planlıyor

    Xiaomi 2027’den itibaren elektrikli araçlarını yurt dışına satmayı planlıyor

  • Audi'den yenilikçi hamle: A6 Sportback e-tron

    Halit Bolkan
    Audi'den yenilikçi hamle: A6 Sportback e-tron

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dolar milyarderi Türkler


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)