2025’in en çok dinlenenler listelerine eski şarkılar damga vurdu
Apple Music ve Spotify’da 2025’in en çok dinlenen şarkılarının çoğu aslında 2024’te veya daha önce yayımlandı. APT ve Die With A Smile gibi eski hitler yılı domine etti. Bu durum, bir müzik platformlarının kendi çalma listeleri ve geleneksel radyo nedeniyle ortaya çıkıyor ve sektördeki bazı kişiler bunu değiştirmeye çalışıyor.
Rosé ve Bruno Mars’ın APT., Lady Gaga ve Mars’ın Die With A Smile ve Kendrick Lamar ile SZA’nın Luther şarkılarından oluşan üçlü, bu yıl Apple Music’te en çok dinlenen üç şarkıydı, her ne kadar hepsi 2024 sonbaharında yayımlanmış olsa da. İlk 10’un geri kalanının büyük bölümü de geçen yıl yayımlandı. Lamar’ın Not Like Us’ı ve Billie Eilish’in Birds of a Feather’ı gibi. Yedinci sırayı alan Alex Warren’ın Ordinary adlı şarkısı, Apple Music’in ilk 10’unda 2025’te yayımlanmış tek şarkı oldu.
Spotify’ın 2025’teki en iyi 10 şarkısının yedisi aslında 2024’te yayımlandı; Die With A Smile, Birds of a Feather ve APT. ilk üç sırayı alırken, yalnızca Ordinary, sombr’un back to friends’i ve KPop Demon Hunters’tan Golden listedeki 2025 çıkışlı şarkılardı.
Deezer da yılın en çok dinlenen 10 şarkısını yayımladı ve Ordinary ile Doechii’nin Anxiety’si dışında hepsi 2024 şarkılarıydı. Üstelik Anxiety de gerçekten yeni sayılmaz çünkü Doechii şarkının daha önce bir versiyonunu 2019’da YouTube’da yayımlamıştı. Listeler, platform alışkanlıkları ve radyoyla beslenen alışılmadık ve devam eden bir eğilimi yansıtıyor: Eski şarkılar uzun süre listelere hükmediyor, bu da çok az değişime yol açıyor ve Billboard’un bazı eski şarkıları nihayet listelerden çıkarmak için kuralları değiştirmesine neden oluyor.
Neden hala aynı şarkılar dinleniyor?
İki temel neden var: Akış platformları ve geleneksel radyo stratejileri. Yılın büyük bölümünde Spotify ve Billboard listelerindeki popüler şarkılar geçen yılla neredeyse aynıydı; Die With A Smile, A Bar Song (Tipsy), Beautiful Things ve diğerleri hüküm sürmeye devam etti. Billboard ekim ayında, radyo istasyonlarının aynı şarkıları yoğun çalma döngüsünde tutması nedeniyle son aylarda listelerin hiç olmadığı kadar yavaş hareket ettiğini söyledi. Radyo programcısı ve danışman Guy Zapoleon, dinleyicilerin uygulamar ve diğer platformlar arasında parçalanmasının, tuhaf bir şekilde, şarkıların daha uzun süre hit kalmasına neden olduğunu belirtti; çünkü “gidilecek o kadar çok farklı kaynak var ki, en büyük şarkılar dışında bir şarkının hit olması zor.” Billboard’ın liste ve operasyon yönetici direktörü Gary Trust, New York Post’a radyo istasyonlarının büyük hit olduklarını bildikleri şarkıları çalma baskısı hissettiklerini söyledi; çünkü arabasında istediği Spotify çalma listesini açabilir ya da podcast dinleyebilir bir kitleyle rekabet ediyorlar.
Şarkılar neden uzun süre listelerde kalıyor?
Trust ayrıca uzun liste koşularının suçlusunun da müzik uygulamaları olduğunu söyledi. “En büyük hitler, uzun süre hitler olmaya devam ediyor” çünkü Billboard’un listeleri, dinleyicilerin bir şarkıyı akış platformlarında kaç kez tekrar tekrar çaldığını yansıtıyor. Bu uygulamalar müzik tüketiminin baskın biçimi haline geldikçe, Billboard formüllerini satış ve radyo çalınmalarına kıyasla uygulamaları daha ağır basacak şekilde değiştirdi. Artık listelerin zirvesine çıkmak binlerce satış yerine milyonlarca dinlemeye bağlı Bu nedenle bugün hit olmak 1960’larda hit olmaktan çok farklı; o zamanlar başarı daha çok satışlarla belirleniyordu. Trust, Spotify gibi platformlar tarafından kürate edilen çalma listelerinin belirli şarkıları çevrimiçi ortamda yoğun döngüde tuttuğunu da ekledi. Bazı listelerin etkisi çok büyük; Spotify’ın popüler Today’s Top Hits listesi neredeyse 35 milyon kullanıcı tarafından kaydedilmiş durumda. NPR ayrıca, akış servislerinin kullanıcıya müzik sunmak için kullandığı algoritmaların genellikle kullanıcının zaten duymuş olduğu şarkıları önermeye meyilli olduğunu bildirdi. Yani Sabrina Carpenter’ın Espresso şarkısını sık sık dinleyen biri, bu şarkıyı tekrar tekrar öneri olarak alabiliyor ve bu da şarkının daha fazla dinlenme toplamasına yardımcı oluyor. Bu durum, platform çağında tarihin en uzun süre bir numara olan şarkılarını yarattı: A Bar Song (Tipsy) geçen yıl 2019’da yayımlanan Lil Nas X’in Old Town Road’uyla birlikte Hot 100’de en uzun süre zirvede kalma rekorunu 17 haftayla eşitledi.